Doktriner och lära är viktigt

Väx i stället i nåd och kunskap om vår Herre och Frälsare Jesus Kristus. Hans är äran, nu och till evighetens dag. Amen. – 2 Petr 3:18

Doktriner är viktigt. Det kristna livet handlar inte enbart om hur vi skall leva utan också om vad vi skall tro. Vi skall leva heligt och växa till i nåd, men vi glömmer ofta bort att vi också skall växa till i kunskap. Så fort vi talar om kunskap om Jesus så är vi inne på doktriner. Det är oundvikligt att därför säga att man är kristen men inte bryr sig om teologi. Om du inte bryr dig om teologi och doktriner hur skall du då kunna svara på frågan ”Vem är Jesus?”, som du säger att du tror på , ”Vad innebär det att han är en frälsare”. Så fort du börjar svar de de frågorna är vi genast inne på ämnet lära, doktriner. Ordet kunskap till och med syftar på att veta något. Hur kan man veta något om kristen tro utan att tala om teologi och doktriner?. Därför att växa andligen innebär även att växa till i doktriner och lära. När man är en ny troende så vet man kanske inte så mycket, men vad som oroar mig är när man stöter folk som säger sig ha varit kristna i 20 år men inte kan något om doktriner, då har man ju inte växt något alls och då bör man fråga sig själv om man ens känner Jesus?.

Vi som troende behöver därför flitigt studera skriften för att växa till i kunskap. Vi som församlingar behöver vara doktrinära och inte bara predika evangeliets grunder om Jesu död och uppståndelse om vi vill att folket skall växa (Hebr 6:1-2). Vi som predikanter skall ständigt studera skriften för att få en bättre förståelse av bibelns lära. Jag kan av erfarenhet säga att ibland kommer man inse att man har haft fel under många år. Man kanske har hört något och lärt sig något. Sedan får man ljus över något i skriften och studerar ämnet och inser plötsligt att man har fel. Jag känner nog ingen kristen som aldrig kommer till insikten att man har haft fel? Det handlar givetvis inte om evangeliets grundläggande sanningar utan om andra saker i skriften men har sett lite felaktigt på genom åren. Detta är vad det innebär att växa andligen. Man växer i karaktär, i liv, i bönen men man växer också i lära och blir mer djup och för mer kunskap genom åren.

Växer du till i kunskap om vår Herre och Frälsare Jesus Kristus? Det är tecknet på att du växer.

One thought on “Doktriner och lära är viktigt

  1. electra helios april 19, 2018 / 15:06

    Bibelläsning är ett måste för att få kunskap om vem Gud är, vad Guds vilja är, hur Gud vill att vi ska leva och hur vi ska behandla varandra o.s.v. Jesus är livets bröd och den som kommer till honom ska aldrig mer hungra. Är du hungrig, d.v.s. känner du en andlig hunger så läs Bibeln och umgås med Gud! Gud mättar dina djupaste andliga behov med sitt ord och med din bön till honom.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s