När du ber, påminn Herren om hans löften

 Nej, låt nu Herrens kraft visa sig stor, så som du själv har sagt: 18 Herren är sen till vrede och rik på nåd, han förlåter missgärning och överträdelse men låter ingen bli ostraffad, utan låter straffet för fädernas missgärning drabba barnen till tredje och fjärde led. 19 Förlåt nu folkets missgärning efter din stora nåd, så som du har låtit din förlåtelse följa detta folk allt ifrån Egypten och ända hit.” – 4 Mos 14:17-19

När vi ber till Herren i enlighet med hans vilja så vet vi också att vi får vad vi ber om. Moses var en man som förstod detta och man kan tycka att hans bön är väldigt frimodig och det är den också. Mose visste precis vad Herren hade sagt i sitt ord till honom, och när folket hamnade i uppror så började Mose gå inför Herren och vädja att Herren skulle förlåta folket dess synd.

Herren är bunden vid sina egna ord och måste därför svara på Moses bön och gör så också. Han svarar med att förlåta folkets synd men också med att straffa dem och dödade dem och lät dem inte komma in i löfteslandet. Gud höll alltså sitt löfte om förlåtelse genom att Moses medlare. Ytterst sätt pekar detta på Kristus och hans medlarställning men det lär oss också en princip av bön som troende genom alla tider har tillämpat.

Denna princip är att när du ber till Herren så påminn honom om hans löften och be honom hålla dem. Kom inför honom vädjande och genom att peka på vad Herren själv har sagt. Jag vet inte om du har barn. Jag har barn och min dotter brukar ofta påminna mig om vad jag har sagt och lovat, och då kan man ju inte svika dem utan man får göra vad man har sagt. Herren är också bunden vid sina löften och håller vad han lovar. Detta borde leda till stor frimodighet i bönen där du kan vädja inför Herren och peka på hans löften.

Detta om något borde få och att be mera och be att Guds rike skall få framfart i vårt land. Vi kan be att vi skall få skörda själars frälsning när vi predikar evangeliet. Vi kan be om att bära god frukt. Vi kan be om seger över synd, allt detta är löften från Herren vi kan peka på precis som Moses gjorde..

One thought on “När du ber, påminn Herren om hans löften

  1. Wendela Andrén februari 28, 2018 / 23:28

    Detta stycke är mycket svårt för mig att smälta ”han förlåter missgärning och överträdelse men låter ingen bli ostraffad, utan låter straffet för fädernas missgärning drabba barnen till tredje och fjärde led. ” Trots att Gud förlåter ens synder och missgärningar när man bekänner dem så ska ens synder och missgärningar drabba ens barn? Hur hänger detta ihop? Jesus Kristus uppfyllde lagen då han var syndfri. Han bar hela mänsklighetens synder och missgärningar i sin kropp upp på korsets trä. Jesus fick bära Guds vredesdom i vårt ställe. Kan då Gud straffa mina barn för de synder och missgärningar som jag har gjort? Detta får jag inte att gå ihop!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s