Lev ett liv i Gudsfruktan

vandra då i gudsfruktan under er tid här som främlingar. ” – 1 Petr 1:17

I dag när jag satt och läste min bibel på morgonen kunde jag inte fortsätta läsa. Jag hamnade på mina knän full av Gudsfruktan i min själ. Orsaken var att jag läste 1 Samuelsboken kapitel 28.

Saul hade inte hållit Gud befallning om att döda Amalek och hans folk (1 Sam 28:18) och nu hade Herren slutat att tala med Saul genom profeterna och genom drömmar.

I stället gick Saul till en andebesvärjare för att få svar. Där väcks profeten Samuel till liv och förkunnar att Herren har förkastat honom och skall ge riket till David. Saul faller då ner på sina knän och äter ingenting och är helt förkrossad eftersom Gud hade kommit med en sådan dom över honom och Gud ändrar inte sitt beslut över detta heller. Oavsett hur mycket Saul försökte inför Herren så hjälpte det inte eftersom han redan var förkastad och Gud hade bestämt sig. Detta fick en känsla av Gudsfruktan över vem Herren är och över han han agerar med Saul, att komma in i min själ, som gjorde att jag kunde inte fortsätta läsa.

Detta är ofta något vi saknar mycket av i vår tid. Det är något det talas lite om och de är något folk inte upplever eftersom Guds helighet inte förkunnas. Vi lever i en tid då det bara pratas om Guds kärlek hela tiden, men lite om att leva ett liv i helighet och gudsfruktan. I just 1 Petrusbrevet har Petrus just kallat till ett liv i helighet (1:16) eftersom Gud dömer oss rättvist(1:17), för att sedan säga just detta att vi skall vandra i gudsfruktan (resten av vers 17). Bara för att vi har blivit frälsta och fått syndernas förlåtelse skall vi alltså inte ignorera detta liv i helighet, och gudsfruktan, utan just för att vi har blivit frälsta och fått syndernas förlåtelse skall vi leva i helighet och gudsfruktan.

Men vad är då gudsfruktan?. Det är två saker. Det första är att se vem Gud är till sin karaktär, en helig och rättvis domare och man kan inte göra vad man vill med Gud och man kan inte agera hur som helst inför honom och människor utan att det får med sig konsekvenser. För det andra är det att hata det han hatar, synden, ondskan, högmod, högfärd, en falsk mun etc. (Ords 8:13). Att vandra i Gudsfruktan är alltså att se vem Herren är och att vandra i ett liv i helighet. Det innebär inte enbart att se vem Herren är men att också vandra i enlighet med Guds vilja och hålla sig borta från det som är ont. Vi som är Guds barn är enbart främlingar här på jorden, för vi tillhör Guds rike och har det eviga livet därför är vi bara främlingar och hör inte hemma här. Därför skall vi också vandra i gudsfruktan med Gud framför våra ögon, och hans domar och vägar framför våra ögon.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s