En sann och en falsk syndabekännelse

Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet. ” – 1 John 1:9

Det är en underbar sanning i skriften att Jesu blod förlåter oss våra synder om vi bekänner dem. Men vad innebär det att bekänna sina synder? Innebär det enbart att säga att man har syndat och gjort fel? Nej, absolut inte. Många i världen skulle erkänna att de har syndat och gjort fel men får ändå inte syndernas förlåtelse. En del bekänner av felaktiga motiv, för att behålla prestigen, för att hålla sig väl med massorna eller av andra orsaker. Att bara bekänna i sig gör inte att Jesu blod renar oss från vår synd.

Saul i gamla testamentet är ett exempel på en man som begick en synd och bekände sin synd men som inte fick syndernas förlåtelse ”Saul sade till Samuel: ”Jag har syndat genom att inte lyda Herrens befallning och dina ord. Jag fruktade för folket och lyssnade till dem. 25 Men förlåt mig nu min synd och vänd tillbaka med mig, så att jag får tillbe Herren .” 26 Samuel sade till Saul: ”Jag vill inte vända tillbaka med dig, för du har förkastat Herrens ord, och Herren har också förkastat dig, så att du inte längre kan vara kung över Israel.” ” (1 Sam 15:24-26). Vad var då problemet med Sauls bekännelse? Bekände han inte sin synd? Jovisst gjorde han det men han saknade en ånger och omvändelse i sitt liv. En sann bekännelse innehåller en sorg över synder och en ånger över synden.

Kung David syndade och blev också konfronterad av en profet precis som Saul även Kung David bekänner att han hade syndat och han fick syndernas förlåtelse. Skillnaden låg i att David kände en ånger, en sorg över sin synd. Vi läser i hans psalm att synden var som en kris i hans liv. Han grät över den och mådde dåligt över den och synden plågade honom. Detta är alltså skillnaden på en bekännelse där Jesu Blod renar oss och en bekännelse som är bara ord. En synda bekännelse är ingen magisk formel man tar till utan sann bekännelse leder också till omvändelse. Vi finner detta på flera ställen i skriften som i församlingen i Korinth där en viss persons synd drev honom in i en stor sorg (2 Kor 2:7). Vi finner även att Korintherna ångrade sin synd genom en sorg som var efter Guds vilja i 2 Kor kapitel 7. Vi finner i Jakob 4:9 när Jakob konfronterar de rikas synd att han säger till dem att ”
Klaga, sörj och gråt! Vänd ert skratt i sorg och er glädje i bedrövelse. ” Sann synda bekännelse innehåller också en sorg över sin synd och en ånger vilket i sin tur leder till omvändelse. Medans Sauls bekännelse innehöll inget av detta och därför fick han heller ingen förlåtelse för sin synd.

Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet.”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s