De visa samlar på kunskap

De visa samlar på kunskap ” – Ords 10:14

Ibland finner man en form av förakt mot teologi eller kunskap om det som hör till den kristna världen. Bibelordet man använder för att vara emot sådant är ”Men kunskapen gör oss uppblåsta, medan kärleken bygger upp. ” (1 Kor 8:1). Samtidigt som vi har denna versen framför oss om att det är vist att samla på kunskap och v har även Paulus ord om att vi skall ”växa till i kunskap” Så vilket är det som gäller Kunskap eller inte kunskap?.

Kunskapen som blåser upp handlar om kunskapen om de troendes frihet som ledde till att de som inte hade samma kunskap kom på fall. Så det var inte kunskapen i sig som var problemet utan att kunskapen ledde till att andra som inte hade den kunskapen föll och därmed syndade man. Paulus korrigerade alltså hur de använde sin kunskap. Det var det som var problemet inte kunskapen i sig. I stället skall vi enligt skriften mata oss med kunskap om det som hör skriften till. Vi skall bada i skriften och kunskap som är nyttig för att förstå skriften detta är sann vishet. Men idag är tyvärr många negativt inställda till kunskap och till teologisk kunskap av dess slag. Man är också negativt inställd till kyrkohistoria och all form av kunskap som kan vara oss till nytta idag. Detta är dock inte vishet utan vishet är just att samla på sig kunskap.

Det finns dock ett annat dike här att man samlar på sig kunskap i mängder om saker som inte har med skriften att göra. Den kunskap som syftas på här är först och främst kunskap i skriften och kunskapen om Jesus Kristus. Jesus själv hade all kunskap i skriften, likaså Paulus. Bara för att de skriftlärda inte förstod skriften och blev utdömda av Jesus så betyder det inte att kunskap i skriften i sig är något dåligt. Istället är det något vi skall ha och skall skaffa oss. Speciellt när vi är fäder och våra barn kommer till oss och frågar om allt möjligt, då behöver vi ju kunna ge dem av vår kunskap. I gamla testamentet brukade man placera ut monument av olika slag för att påminna Israel om vad Herren hade gjort. Gud sade då till dem att dessa skall vara här så att när era barn frågar er om vad dessa betyder skall ni berätta för dem vad Herren har gjort. Det var alltså en form av kunskap och även för att minnas vad som hade skett. Om man är fäder men inte har någon kunskap hur skall man då kunna leda sina barn rätt?

Därför behöver vi som kristna söka en god gedigen kunskap i skriften och om det som har med Guds Rike och Jesus Kristus att göra och inte försumma det. För den vise samlar på sig kunskap..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s