Att begrunda över Herrens ord

Jag ska begrunda dina befallningar tänka på dina vägar. ”- Ps 119:15

Ett fel vi ofta gör som kristna är att vi bara läser vår bibel utan att tänka efter speciellt mycket vad vi läser. Det som dock kommer förändra väldigt mycket i vår bibelläsning är inte hur mycket vi läser utan snarare hur noggrant vi läser. Hur ofta har du inte upplevt att du har läst din bibel och seden bara undrat. ”Vad läste jag precis?” För mig har det varit så många gånger. Vad vi i stället kan göra är att begrunda skriften och tänka på skriften. Vi behöver alltså inte bara läsa den snabbt utan vi skall begrunda vad vi har läst för något. T.e.x Psalmisten här säger att han skall begrunda Guds befallningar. Han säger alltså att han läser och begrundar Guds lag. Vad säger denna befallning ? Hur relaterar den till mig och mig familj? Hur relaterar detta till oss som troende idag? Psalmisten skulle dock inte enbart begrunda Guds befallningar utan även tänka på Guds vägar. När vi läser vår bibel både gamla och nya testamentet så finner vi mycket om Gud vägar och ageranden, dessa vägar vår något psalmisten gick runt och tänkte på. Han läste dem i skriften och tänkte på dem. När vi gör detta. Läser, begrundar och tänker på skriften så kan man även be ut skriften och det som man har begrundat att det skall bli en verklighet i ens liv. T.e.x en befallning i skriften säger ”Var alltid milda” (Ef 4:2) Då kan man begrunda detta. Vad betyder det? Behöver jag bekänna att jag inte alltid är mild? Isåfall bekänn det inför Herren och be att du skall bli mild. Detta var hur puritanerna gjorde med skriften. De läste, begrundade och bad över det och jag tror det var därför de hade sådant djup i sin förkunnelse. Det var detta George Muller sade var hemligheten till allt det han fick vara med om. Mängder av barnhem som byggdes utan att han frågade om en enda krona och en stark utlevd tro på Guds försyn. Är du fast i att det är tråkigt att läsa bibeln? Börja begrunda på Guds befallningar och tänk på Herrens vägar och be ut skriften in i ditt egna liv. När vi ber om något efter han vilja vet vi att vi också får det.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s