När Herren kom emot Mose och ville döda honom.

Under resan hände det på ett viloställe att Herren kom emot Mose och ville döda honom. ” – 2 Mos 4:24

Mose hade precis fått möte Guds helighet. Han hade ute i öknen mött Gud i en brinnande buske. Där visade sig Herren så helig att Mose behövde ta av sig skorna. Mose hade precis fått sin kallelse att gå tillbaka till Egyptien och genom Guds makt befria sitt folk. Mose hade av Herren precis fått en gåva att utföra stora under och tecken där en stav förvandlades till en orm och en arm till spetälska och sedan ormen tillbaka till en stav och spetälskan tillbaka till en vanlig hand. Nu var Mose på väg att utföra sin kallelse till Egyptien. Trotts detta kommer nu Herren emot honom och vill döda Mose. Mose får nu se en annan sida av Herrens makt och Herrens helighet. Lagen hade ännu inte givits, ända fanns redan synden i världen och eftersom synden fanns i världen fanns också döden. Mose hade begått en synd. Han hade inte omskurit sin lilla pojke vilket var befallt av Herren till Abraham. På grund av denna synd ville nu Herren döda Mose och kommer efter honom för att göra det. Det spelade alltså ingen roll vilken kallelse Mose hade, eller vilka gåvor att utföra mirakler han hade. Herren var ändå helig och krävde nu att Mose skulle dö eftersom syndens lön är döden. Mose var ännu inte ställd under någon lag men ändå fanns synden i Mose och Guds rättvisa dom över synden. I dag talar vi för lite om synden och dess konsekvenser vilket leder till att vi har en generation av kyrkobesökare i vår tid som inte känner Herren. Detta leder också till att folk går i sina kyrkor och tillber en gud som inte är bibelns Gud. Många idag tillber inte en Gud som vill straffa synden. Mose fick personligen erfara hur Herrens vrede kom emot honom. Denna Gud som han just hade mött i en brinnande buske hade nu vänts emot honom för att ta hans liv. Denna Gud som precis utrustat honom med en gåva att utföra mirakler kom nu efter honom och ville döda honom. Andra idag tror på allt detta men anser ändå att nu är vi ju frälsta av nåd och kan därför leva lite som vi vill. Vi kan inte leka med Gud och synda bara för att vi nu har blivit kallade och utrustade. Bibeln lär oss ”Vad ska vi då säga? Ska vi bli kvar i synden så att nåden blir större? Verkligen inte! Vi som har dött bort från synden, hur skulle vi kunna fortsätta leva i den? ” Vi är kallade till att fly undan synden och bekämpa den inte leka runt med den. Dessa berättelser finns i dag för vår läsning så att vi skall frukta Herren och inte synda emot honom. Kära läsare hur är det ställt med dig och din syn på Herren? Har du sett hans helighet i skriften? Tror du på en helig Gud som lönar synden med döden? Fly därför undan synden och ha inget med det onda att göra.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s