Hindrad av den Helige Ande

 

”Sedan tog de vägen genom Frygien och Galatien, eftersom de blev hindrade av den helige Ande från att förkunna ordet i Asien. 7 När de nådde Mysien försökte de ta sig till Bitynien, men det tillät inte Jesu Ande. ” – Apg 16:6-7

Våra planer är inte samma som Guds planer. Ibland tänker vi ut en plan men Herren har en annan plan för oss. Paulus och Timoteus hade planerat att åka till Asien för att predika ordet. Detta låter ju som en utmärkt ide eller hur? Predika Guds ord är ju vad vi skall syssla med. Men Paulus och Timoteus kom aldrig till Asien eftersom de Helige Ande hindrade dem från att åka dit. I bland blir vi besvikna i livet när saker och ting inte går som vi hade tänkt oss. Paulus och Timoteus hade ju trotts allt planerat att åka dit och de hade säkert bett och fastat och förberett sig på alla sätt. De kanske hade berättat det för sina vänner och bett dem be för dem. Men så händer det när de är på väg till Asien så blir de hindrade. Omständigheter skapade av den Helige Ande hindrade dem från att komma till Asien. Varför var det så kan man ju undra? Jo, för att Gud hade en bättre plan och en bättre väg för dem. Det var inte Guds plan att de just då skulle till Asien. Istället gav Gud dem en dröm ” På natten såg Paulus en syn där en makedonier stod och vädjade till honom: ”Kom över till Makedonien och hjälp oss!”. Denna dröm fick Paulus och Timoteus att åka till Makedonien i stället. Till södra Europa. De skulle alltså färdas norrut från Turkiet i stället för österut som de hade tänkt sig. De protesterar inte mot Guds vilja utan åker dit ” 10 När han sett denna syn försökte vi genast ta oss vidare till Makedonien, eftersom vi förstod att Gud hade kallat oss att förkunna evangeliet för dem. ”. Gud hade alltså en bättre plan för dem än vad de själva hade tänkt ut. Så är det för oss många gånger i våra liv. Vi har planerat saker vi skall göra för Herren, men Herrens kanske stoppar oss eftersom han har något bättre för oss och något annat för oss. Ofta inser vi inte detta utan blir besvikna när det inte går som vi har tänkt och vi glömmer bort att Herren är suverän. Herren var dock suverän och ledde Paulus och Timoteus efter sin vilja och inte efter deras vilja. Därför när du råkar ut för detta var vid gott mod! Herren vet vad han gör när han stoppar dig från att utföra det du hade tänkt dig.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s