Att växa till i nåd och kunskap

”Väx i stället till i nåd och kunskap om vår Herre och Frälsare Jesus Kristus. ” – 2 Petr 3:18

Bibeln jämför det andliga livet med det naturliga livet. Vi föds och vi växer men vi behöver mat för att växa och inte dö. Likadant är det andligt. Vi föds på nytt enligt Guds vilja genom att vi hör evangelium och kommer till tro. Då blir vi födda på nytt, oavsett om vi är 20 år eller 80 år när detta sker så är vi andliga bäbisar och behöver andlig mjölk för att växa. När vi dricker den andliga mjölken så blir vi barn, sedan blir vi unga män för att slutligen bli fäder och äldre i tron. Denna tillväxt sker dock inte automatiskt utan vi uppmanas i skriften att ”Väx till i nåd”. Det betyder att växa till i vår frälsning, i vår karaktär och i våra gåvor vi har. En del kristna stannar i barnstadiet eftersom de inte växer till i nåden och kunskapen om vår Herre och Frälsare Jesus Kristus. Hur kan vi då växa i nåden? Vi gör detta genom att äta den andliga maten, läsa Guds ord, höra på Guds ord och meditera över Guds ord. Men också genom bönen. Be Herrens bön och böner i enlighet med skriften. Be ut skriften. Läs den och be att det du läser skall bli en verklighet i ditt liv. Det är så vi växer i nåden. Det stannar dock inte bara där utan vi skall också växa till i Kunskapen om vår Herre och Frälsare Jesus Kristus. Även detta gör vi på samma sätt som tidigare. Genom ordet och bönen. Kunskap är alltså inte att förkasta. En del verkar vara lite emot kunskap. Bibeln är dock inte emot Kunskap i sig. Vi behöver Kunskap om vem Jesus är. Detta för att bevara os s i tron så att vi inte faller in i villoläror som presenterar en annan Jesus. Vi behöver också Kunskap för att inte stanna i barnastadiet där vi ständigt är beroende av fäder. Vi behöver kunskap för att kunna vara fäder för andra och lärjungaträna andra som är yngre i tron. ”Mitt folk går under i brist på kunskap. Eftersom du har förkastat kunskap, skall också jag förkasta dig, så att du inte längre är min präst. Du glömde din Guds undervisning, därför skall också jag glömma dina barn. ” (Hosea 4:6) Utan kunskap går vi under och om vi förkastar undervisningen så går vi under.
Vi behöver alltså växa till i nåd och kunskap. Låt oss inte bli missmodiga över att vi växer till så långsamt ibland, ett barn blir inte en äldre på en dag utan det sker långsamt. Likadant är det att växa i nåden. Det tar tid att bygga en andlig karaktär och erfarenhet hos en troende. Likadant är det med oss det tar tid, men låt oss därför inte försumma att växa till i nåden och kunskapen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s