Tacksamhet ett liv i Guds vilja

tacka Gud under alla livets förhållanden. Detta är Guds vilja med er i Kristus Jesus.  ” – 1 Thess 5:18

Ibland stöter man på kristna som inte riktigt vet vad som är Guds vilja för deras liv. Guds vilja för våra liv står dock på nedskrivet genom Andens inspiration i skriften. Ett av dessa stället är detta. Redan från vers 11 börjar Paulus uppmana de troende och allt som står från vers 11-här i vers 18 är därför Guds vilja för ditt och mitt liv som troende. Det Paulus avslutar med att säga här är : ”tacka Gud under alla livets förhållanden”. Vi alla får gå igenom olika förhållanden i livet. Det vara vara fattigdom eller rikedom, Det kan vara förföljelse eller inte. Det kan vara som singel eller som gift. Det kan vara svårigheter av olika slag men det kan också vara goda förhållanden av olika slag. Vi får alla gå igenom olika förhållanden genom vår livstid. Men i alla dessa förhållanden är det Guds vilja att vi tackar Gud mitt under dessa omständigheter. Du kanske får gå igenom ekonomiska svårigheter men även under dessa är det Guds vilja att du är tacksam till Gud. Du kanske får gå igenom lidanden i kroppen eller i familjen eller något annat, men även under dessa omständigheter är det Guds vilja att i tackar honom. Vi behöver inse att vi har så mycket att tacka Herren för. Vi kan tacka honom för att vi kan andas, att vi får äta, att vi har fått ärva frälsningen det finns mängder av saker att tacka Herren för. Vi behöver också inse att Herren samverkar allt till det bästa för oss, även våra svårigheter är för vårt eget bästa och i slutlängden leder våra lidanden till det eviga livet. Därför kan vi tacka Herren även under svåra förhållanden. Paulus själv som skrev dessa orden fick utstå mycket förföljelse och sitta mycket i fängelse och lida hunger och ibland var han till och med naken och frös. Trotts allt detta upphörde han inte att tacka Herren och hans brev till församlingarna är fyllda med tacksägelse mitt under alla omständigheter och även detta brev till Thessolonikerna börjar med tacksamhet till Herren. Hur är det tacksamheten i livet? Lever du efter Guds vilja eller vill du inte tacka Herren? Guds vilja för våra liv är att vi skall vara tacksamma oavsett vad vi får gå igenom. Låt oss ta Paulus som föredöme och följa efter honom så som han följer Kristus. Låt oss vara tacksamma under livets alla omständigheter och inte vara gnällspikar detta är Guds vilja för våra liv.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s