”Låt inte smädelser och fräckheter komma över era läppar.

Låt inte smädelser och fräckheter komma över era läppar. ” – Kol 3:8

Paulus har precis sagt att vi som är i Jesus Kristus är uppståndna med honom och eftersom vi är det skall vi också leva ett liv värdigt detta. Han uppmanar oss att söka det som är där ovan och inte det som är av denna världen. (Kol 3:1-2)

En sak han nu nämner som är av denna världen och inte från ovan är smädelser och fräckt tal. Lyssna hur det låter i världen, på facebook, twitter, i skolan, eller på din arbetsplats. Man förolämpar, smädar varandra och talar fräckt mot varandra. Sådana var vi också säger Paulus och vårt gamla liv, men som nya skapelser i Kristus skall vi nu lägga bort oss detta beteende. Om du skulle spela in ditt tal under en hel dag och sedan lyssna på det så är jag säker på att både du och jag hade fått lite själv insikt om hur illa vårt tal är. Och hur mycket detta är riktat till oss idag. Det kanske inte är direkta förolämpningar mot hedningar, det kan vara det, men mycket kommer istället i religiösa kläder. Nedsättande kommentarer om andra troende eller skämt och skymfer för att försöka vara rolig. Det värsta är att vi ofta själva tycker det är roligt och vi tycker det är roligt när andra agerar så mot andra. Dagligen ser jag skämt och memes och allt möjligt av denna karaktär i religiösa kläder på sociala medier och det är något vi också själva dras med in i om vi inte är vaksamma. Men enligt Paulus och bibeln är detta något vi skall lägga av oss för det tillhör inte vår nya natur. Hur skall vi då lägga av oss detta? Paulus går vidare i sitt brev till kolosserna att tala om bön och vaka. Alltså genom att be och vaka över sådant lägger vi av oss sådant men också att se vår position i Jesus Kristus och vad som tillhör det nya livet och det gamla.. Vi behöver också bekänna det inför Herren och säga ”Sådan är jag hjälp mig” Hjälper bara bön och vaka i sig?. Nej, utan det utgår förstås ifrån att vi redan är nya skapelser och Guds Ande bor i oss och gör verket i oss. Vårt ansvar dock som troende är att vaka och bedja för att lägga av oss allt sådant. I dag när jag läste min bibel så fastnade jag i denna vers och kände mig skyldig och träffad och fick lägga ner bibeln och bara be och skriva detta. Vi behöver be skriften och meditera över den och rikta den till oss själva.. Vi behöver läsa den och be att Guds vilja skall ske i våra liv. Genom att Jesus Kristus är uppstånden och vi som tror är uppståndna med honom låt oss därför lägga bort detta som inte behagar honom utan istället vandra värdigt det nya livet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s