Lägg därför bort all slags ondska, falskhet, hyckleri

Lägg därför bort all slags ondska, falskhet, hyckleri ” – 1 Petr 2:1

Människan föds med en natur böjd till att synda och det finns ingen människa som aldrig någonsin har syndat. Det finns inte heller någon som aldrig har begått något ont, falskt eller hyckleri. Nu när vi blivit tvättade rena och fått våra synder förlåtna på grund av att Jesus Kristus dog för våra synder så uppmanas vi att lägga bort vår gamla natur. Vi som troende är inte immuna och bara för att våra synder är förlåtna betyder det inte att vi aldrig någonsin mera faller in i hyckleri. Petrus började hyckla och Paulus fick konfrontera honom eftersom det inte var evangeliets väg (Gal 2:11-14). Nu skall vi alltså lägga bort all slags ondska, falskhet och hyckleri för det hör inte till det nya livet i Kristus. Jesus anklagade fariséerna för att vara hycklare. De kunde till det yttre göra en religiös show eller en självrättfärdig show men till det inre hycklade man. T.e.x de såg sig som goda människor eftersom de inte begick äktenskapsbrott som många andra gjorde men sanningen var att även de var äktenskapsbrytare. Jesus säger nämligen att äktenskapsbrott är inte enbart en yttre handling utan börjar i en människas hjärta ”Jag säger er: Den som ser med begär på en kvinna har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta ” (Matt 5:28). Ett annat exempel är om ett mord begås så skulle många reagera och ta avstånd i från mördaren och fördöma vad som skett. Visst det är bra men vi måste förstå att mord finns också i en människas hjärta. ”Den som hatar sin broder är en mördare ” (1 Joh 3:15) Det räcker alltså att hata någon för att vara en mördare i hjärtat. Jesus vänder alltså allt till en människas hjärta och inte enbart till yttre handlingar. Han gör det inte för att rättfärdiga dem som begår äktenskapsbrott eftersom han säger att man skall och bekämpa de inre lustorna. Han visar dock på människans hyckleri som finns inom oss som vi inte lägg bort det genom kraften i Jesu blod. Jesu pekar på människans hyckleri där man är snabb att döma alla andra men själv men sedan se sig som en god person. Det är fel på alla andra utan på dig själv. Det var så fariséerna och alla hycklare tänker. Det var så jag tänkte innan lagen kom och gav mig ljus om mitt vidriga tillstånd och visade mig att jag behövde en frälsare. Nu när vi har en frälsare för våra synder och har blivit renade och blivit förlåtna vårat hyckleri så uppmanas vi att lägga bort all form av hyckleri. ” Lägg därför bort all slags ondska, falskhet, hyckleri” eftersom det behagar inte Gud och är inte Guds vilja.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s