”Guds ord hade framgång och antalet lärjungar i Jerusalem ökade kraftigt.

Guds ord hade framgång och antalet lärjungar i Jerusalem ökade kraftigt. ” – Apg 6:7

Det är intressant när man studerar Apostlagärningarna att det står på flera ställen att ”Guds ord hade framgång”. Vi vet i från skriften att tron kommer av predikan och predikan i kraft av Kristi ord. Fokuset låg alltså på att förkunna Guds ord och genom förkunnelsen av Guds ord ökade lärjungaskaran. Idag har vi dock från gått detta mycket i våra kyrkor. Det nämns ofta någon bibelvers här och där men till större delen talas det om allt annat. I stället för ordets förkunnelse i en församling ersätter man det mycket med passionerade tal, roliga historier eller berättelser från någon persons liv. Jag har genom mina år hört historier om hästar och allt möjligt som får en att skratta ihjäl sig nästan och jag har hört roliga framställning om bibliska personer med Abraham med en käpp och Sarah med en rullator som fick man att skratta och skratta, men vad som ofta saknas är fokus på Guds ord. I församlingen i Jerusalem var det samma problem. Apostlarna hade blivit upptagna med utdelning av mat i stället för att förkunna ordet. Detta ledde nu till att man om organiserade sig och utsedde några diakoner som i stället skulle ta hand om mat utdelningen till änkorna och andra fattiga. Denna om organisation ledde nu till detta resultatet. Apostlarna kunde fokusera på att predika Guds ord och Guds ord hade nu framgång så att antal lärjungar ökade kraftigt. Vi i vår tid kan lära oss något av detta. Vi behöver inte lägga ner våra barmhärtighets projekt men vi behöver fokusera på att Guds ord blir predikat genom våra församlingar. Det måste vara vårat fokus. Det är bara Guds ord som kan frälsa och ge oss en sann församlingstillväxt. Om vi försummar det kommer församlingen vara fyllda av projekt och kraftlösa predikningar. Predikningar måste vara fyllda av Guds ord och baseras på Guds ord om vi vill se antalet lärjungar utökas. Läser man äldre svensk kristen litteratur så är det fylld av Guds ord och utläggningar av Herrens ord. På den tiden såg man också församlingarna växa. I dagens tid är våra böcker och predikningar fyllda av annat och våra projekt handlar ofta om att gräva brunnar i afrika eller dela ut kaffe på stan. Vad vi behöver är att gå tillbaka till Guds ord där vi ständigt predikar Guds ord om och om och om igen. Låt oss därför ta vara på apostlarnas misstag där Guds ord till en början försummades för barmhärtighets projekt och låt oss även följa deras väg där de återgick till att förkunna Guds ord och fick se hur Herrens ord hade framgång.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s