Omvänd er och tro på evangeliet

Omvänd er och tro på evangeliet! ” – Markus 1:15

Jag minns hur jag gång på gång i mina yngre dagar brukade gå på möte efter möte där ”10 blev frälsta”, ”70 blev frälsta” etc. Jag brukade även kolla om de började gå i kyrkan eller ej. Men fann sällan någon av dessa göra det. Jag fick lära mig att orsaken att man inte såg dem i kyrkan var att det berodde på att man inte följde upp dem inom 24 timmar. Andra får se folk fatta ett beslut och få dem att döpa sig men sedan försvinner dem ändå. Vad beror detta på ? Problemet är att vi förkunnar evangelium helt fel och vi försöker få folk att be en bön eller räcka upp en hand istället för att uppmana till omvändelse och tro . Vad innebär det att omvända sig och tro? Omvändelse innebär en sinnesförändring. Vårt sinne ändrar vi inte själva utan det är ett verk av Herren som vi kallar pånyttfödelsen. Det sker en förändring i hjärtat vilket också förändrar ens sinne. Sinnets attityd mot synden och Jesus förändras. Förut innan vi hade fått omvändelsens gåva så var våra sinnen fulla av synd. Vi kunde vara giriga och tänka på att få ut mera pengar. Vi hade sinnen fulla av avund och självhävdelse och hat. Sinnets attityd mot synden ändras nu. När vi blivit föda på nytt så vill vi inte längre vara giriga eller avundas eller ha hatiska tankar. Hjärtat har blivit förändrat och vi har fått en ny natur. Istället vill vi leva i rättfärdighet och följa vår Herre och frälsare Jesus Kristus. Detta är vad omvändelsen gör. Den vänder sig bort i från synden och dess sinnelag till Jesus Kristus och till att vilja leva för Honom. Men folk uppmanas även att tro. Detta handlar om en förtröstan på Jesus Kristus. Förtröstan på vem han är och på vad han har gjort. Jesus har dött för sitt folks synder, tagit våra synder på sig så att synden inte längre skall tillräknas oss. En förtröstan på att Gud har uppväckt Jesus från det döda för att han skall regera över sin församling som Herre och för att vi skall få del av hans uppståndelse på den yttersta dagen. Detta är vad frälsningen handlar om. Att omvända sig och tro. Har en människan gjort det så har ju sinnet förändrats och man kommer till kyrkan och söker gemenskap med andra troende. Först när vi ser att en människa har omvänt sig och kommit till tro kan vi säga att de har blivit frälsta och först då bör vi döpa dem. Låt oss därför inte vara så snabba med att säga ”70 st blev frälsta igår” för det blir en lögn om det inte stämmer. Låt oss återgå till att förkunna att folk måste omvända sig och tro och lägga bort denna ”avgörande kristendom” som vi har hamnat i, där allt handlar om att leda folk i en bön eller få dem att räcka upp en hand på ett möte. Frälsningen sker inte så. Frälsningen är ett övernaturligt verk av Gud där Han förändrar en människans hjärta där en människa förs till omvändelse och tro. I bibeln predikade man ”Omvänd er och tro evangeliet!”. Låt oss följa bibelns exempel.

One thought on “Omvänd er och tro på evangeliet

  1. Martin Michalowski mars 22, 2017 / 07:15

    Tro på evangeliet? Det finns inte en enda biskop i Svenska kyrkan idag som tror på Adam och Eva, Syndafloden eller att Jesus gjorde de underverk evangeliet vittnar om. Men de utgår från kyrkans gamla predikotexter när de predikar. Som de alltså offentligt sedan tar avstånd från. Och folk orkar inte längre reagera. Jag undrar vad som hänt om någon nitälskat för evangeliet i så hög grad att han exempelvis tänt eld på sig själv i någon kyrka i protest mot denna falskhet. Så har ju ibland buddhistmunkar gjort. ”Den som vill rädda sitt liv skall mista det. Men vemhelst som mister det för min och evangeliets skull, skall rädda det” (Mark 8:35)

    Terrorister vågar bli martyrer och döda andra mskor för sin sak. Men de kristna vågar inte bli martyrer för evangeliet. ”Tro utan gärningar är död”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s