Sök profetians gåva

men var också ivriga att få de andliga gåvorna, framför allt profetians gåva. ”- 1 Kor 14:1

Den gåvan som Paulus verkade anse vara den viktigaste är profetians gåva. Den är så viktig att Paulus till och med uppmanar oss att söka denna gåva. Vad är då profetians gåva?

Profetians gåva är bred ordet profetera på grekiskan betyder ”Framsäga sanningen”. Profetera innebär därför att framsäga något som är sant. Detta sker därför genom skriften eftersom skriften är vår guide för vad som är sant. Om någon därför säger något som inte finns i skriften hur skall man då kunna veta om det är sant? Jo enbart om det han säger sker vilket är ytterst ovanligt.

Paulus dock i denna vers talar om profetia på ett annat sätt. Han talar om att profetia undervisar församlingen ”Ni kan alla profetera, en i sänder, så att alla blir undervisade ” (1 kor 14:31). Ser du att det står att profetia undervisar? Mesta delen av profetia sker därför genom bibel undervisningen. Paulus ger ytterligare exempel på vad denna gåva gör. 1. ”Men den som profeterar talar till människor och ger uppbyggelse, uppmuntran och tröst.” .Profetian uppbygger församlingen genom undervisningen som tillämpas in i deras situation men den ger också uppmuntran och tröst för lidande själar när man applicerar skriften in i deras liv. 2. ”Men om alla profeterar och det kommer in en som inte tror eller inte förstår, då blir han avslöjad av alla och dömd av alla. Hans hjärtas hemligheter uppenbaras, och han faller ner på sitt ansikte och tillber Gud och erkänner: ”Gud finns verkligen i er !” (1 Kor 14:24-25) Profetia också uppenbarar människans synd i deras hjärtan och för dem till omvändelse. Det är alltså genom att predika skriften för genom skriften vet vi vad som är synd. Men den kan också vara övernaturlig. Charles Spurgeon kunde mitt under sina predikningar avbryta och peka på folks synder så att de fördes till omvändelse. Ett exempel från skriften är kvinnan vid Sykars brunn där Jesus avslöjade hennes synder så att hon kom till omvändelse. De som profeterar kan alltså uppbygga och uppmuntra församlingen men kan också vara dessa ”jobbiga” typer som ser synden och pekar på den i människans hjärta.

Vi missar ofta denna aspekt av profetia och inser inte vad en sann profet gör och därför förkastar man dem och i stället följer man så kallade profeter som inte talar i enlighet med skriften som det står skriften ”Var och en som talar skall tala i enlighet med skriften”. Profetians gåva är alltså något en församling behöver för att bygga upp de troende. Vi behöver folk som kan uppbygga församlingen genom skriften men också avslöja folkets synd så att folk blir omvända. Därför skall vi alltså söka profetians gåva så att vi kan vara till nytta för andra troende i vår omgivning.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s