Kunskapen gör oss uppblåsta

Men kunskapen gör oss uppblåsta, medan kärleken bygger upp. 1 Kor 8:1

Paulus hade undervisat om de troendes frihet att äta vad de ville. Korintheriena hade fått denna kunskapen men denna kunskap hade nu gjort dem uppblåsta. Inte att de skröt över sin kunskap verbalt utan att de med sina liv levde ut sin kunskap så att det inte byggde upp. Paulus får tillrättavisa dem för deras kunskap och säger att ”kärleken bygger upp”. Vad menar han med detta? Att kunskap är fel i sig? Nej inte alls utan han menar att trotts att de hade kunskap i den troendes frihet så använde de sin kunskap till att få andra på fel. Det fanns troende som kunde gå in i avgudatempel och äta kött som offrats åt avgudar. Detta var inte fel i sig säger Paulus eftersom vi är fria. Dock har inte alla kunskap i denna frihet (8:7) därför uppmanar Paulus dem att inte låta den svaga (de som inte hade denna kunskap) komma på fall genom sitt agerande ” Men se till att den frihet ni fått inte blir till fall för de svaga. 10 För om någon får se hur du som har kunskap ligger till bords i ett avgudatempel, blir inte då den som har ett svagt samvete uppmuntrad till att äta av köttet från avgudaoffren ” (8:9-10). Därmed levde de i synd eftersom deras frihet fick de som inte hade kunskapen och den friheten på fall och därmed syndar man mot Kristus.

Med andra ord vi är fria i Kristus till att äta vad vi vill, titta på tv, läsa tidningar, lyssna på musik, göra saker som bibeln inte säger är en synd. Dock om våran frihet leder andra troende som inte har denna kunskap på fall så skall man inte leva ut sin frihet för då syndar man emot Jesus Kristus. När vi därför vet detta borde vi vara oerhört försiktiga med vad vi postar på internet inför andra kristna. Det finns mycket jag skulle vilja dela och posta och som jag har postat genom åren som ligger under de troendes frihet som inte är en synd i sig men som andra som inte har den kunskapen skulle kanske bli stötta av så om jag då skulle posta det och andra kristna blir stötta av min frihet så skulle jag synda. Låt oss därför älskade vänner tänka på vad vi postar på facebook och sociala medier och internet så att det vi postar inte blir till fall för de som är svagare i tron.

2 thoughts on “Kunskapen gör oss uppblåsta

  1. Martin Michalowski mars 14, 2017 / 00:30

    Ja! Vi är totalt vrickade hela bunten. Och det vare sig vi anstränger oss så vi blir blåa i ansiktet eller inte. Vi får hoppas vi en dag blir så som det är möjligt att vara. Och under tiden har vi ju evangeliet. Jag tycker det är bra att du kämpar på med denna sida. Jättebra! Tack! Martin i Götebprg.

    • sembrano mars 14, 2017 / 06:14

      Grejen är. Bibeln avslöjar oss att vi är syndare som inte räcker till att vi inte på egen hand kan frälsa oss själva genom våra egna prestationer. Det är därför nu en rättfärdighet från Gud har uppenbarats för oss så att vi kan bli förklarade rättfärdiga av tron. Genom Jesus Kristus (Rom 1:17-18)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s