Kärleken gör inte sin nästa något ont

Kärleken gör inte sin nästa något ont. Alltså är kärleken lagens uppfyllelse.
” – Rom 13:10

Kärleken gör inte sin nästa något ont. Många idag skulle uppfatta sanningssägande som ”ont” det kan dock inte vara ont eftersom bibeln är full av sådana exempel. Jesus talade väldigt mycket sanningar till Fairséerna. Paulus talade sanningar om Hymeneus och Alexander (1 Tim 1:20). Vad som det istället syftar på att att kärleken inte gör något ont mot sin nästa med detta innebär det att kärleken inte mördar sin nästa varken i ord, tanke eller handling, den skadar inte sin nästa, den bär inte falskt vittnesbörd om sin nästa, den talar inte illa om sin nästa. Den stjäl inte från sin nästa, den stör inte sin nästa mitt i natten så de inte kan sova. Den hämnas inte på sin nästa. Den lyssnar på sin nästa innan den svarar. Den avundas inte sin nästa utan unnar honom allt gott. Den uppför sig inte illa mot sin nästa varken i handlingar eller i ord. Den förtalar inte sin nästa (Jak 4:11) Den gör helt enkelt inte sin nästa något ont. Kärleken är också lagens uppfyllelse eftersom de som lever i kärleken uppfyller redan vad lagen säger. Många i dag gillar inte lagförkunnelse men kärleken är alltså baserad på lagen och utgår i från lagen, när man därför förkunnar lagen så förkunnar man ju kärlekens väg. När vi säger ”Du skall inte stjäla” så är det ett kärleksbud. Eftersom stöld gör ont mot sin nästa. När vi säger ”Du skall inte begå äktenskapsbrott” så är det kärlek som förkunnas eftersom äktenskapsbrott gör ont mot ens nästa och emot löftet till Herren. Därför om vi vill växa i kärleken så behöver vi vända oss till Jesus Kristus eftersom han är Kärlek och all sann kärlek utgår i från honom. Jesus Kristus dog för syndare som oss. Vi som hade gjort vår nästa illa och vänt oss bort från Gud. Oss visade Gud sin kärlek genom att dö för syndare som oss. Gud gjorde oss inget ont utan istället gott genom att ge oss frälsningen. Bara hos Jesus kan vi därför få del av kärleken och få kraft att kunna vandra i kärleken. Vandrar vi i kärleken så uppfyller vi därför den konungsliga lagen (Jak 2:8) och handlar rätt. Vi skall alltså sträva efter kärleken (1 Kor 14:1) och varje dag söka efter mer av Guds kärlek i våra liv. Paulus många böner och uppmaningar i skriften var just att vi skulle lära känna kärleken och leva i den. Samtidigt säger skriften ” Den som inte älskar har inte lärt känna Gud, för Gud är kärlek ” (1 Joh 4:8). Kärleken måste alltså finnas i oss annars känner vi inte Gud. Sök därför efter kärleken och vandra i den.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s