Inte alla som säger ’Herre, Herre’ till mig ska komma in i himmelriket

”Inte alla som säger ’Herre, Herre’ till mig ska komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Fars vilja. Många ska säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med ditt namn och drivit ut onda andar med ditt namn och gjort många kraftgärningar med ditt namn? Men då ska jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort från mig, ni förbrytare.” – Matt 7:21-23

För ungefär nio år sedan så skakade det här bibelstycket om mig rejält. Jag kände mig träffad. På något sätt kände jag mig av en av dem som Jesus här beskriver. Vad är det Jesus pratar om här egentligen?

Det han säger är att många på domens dag kommer att säga ”Herre, Herre” till honom. Detta är alltså folk som har en väldigt stark tro på Jesus som Herren. Så stark att man utbrister det rejält inför andra, men inte bara det utan det står att många av dessa, alltså inte några få, utan väldigt många skall inte ens komma in i himmelriket. Detta är troende som vi alla som uppfatta som ”radikala”, kanske till och med väldigt kända eftersom de både profeterar, driver ut onda andar samt utför många kraftgärningar. I dagens kristendom skulle detta klassas som äkta kristendom. Det är dock inte en äkta kristendom, visst vi kan göra alla de grejerna men det är ingen garanti för att man kommer in i himmelriket. Dessa personer blir totalt chockade att de inte får komma in i himmelriket. Men vänta nu säger de: ”Jag har ju profeterat i ditt namn”, ”Jag har ju kastat ut onda andar”, ”Jag har till och med gjort kraftgärningar” De förväntar sig alltså att komma in i himmelriket eftersom de har gjort allt det. Jesus dock han avvisar dem på domens dag och säger till dem ”Jag har aldrig känt er”. Denna term visar på att de aldrig var frälsta, de var aldrig födda på nytt. Vad var dock orsaken till detta? Gud känner inte dem och dem känner inte Gud. Det var orsaken och det läser vi på slutet där det står ”Gå bort från mig, ni förbrytare.”

Detta är alltså folk som kallar sig troende och kommer i Jesu namn men som är förbrytare. De lyder inte Jesus helt enkelt. De håller inte hans bud utan lever i uppror emo Guds bud. ”Den som säger: ”Jag Känner Honom och inte håller fast vid hans bud, han är en lögnare och sanningen finns inte i honom” (1 Joh 2:4). En av de största lögnerna idag är termen ”Du måste ha en relation med Gud” Det är inte vad bibeln lär utan bibeln säger att de som håller Jesu bud de känner honom redan. Medans den som påstår sig ha en relation med honom men samtidigt inte håller hans bud. Han är en lögnare.

Därför på grund av att många kallar sig troende men inte håller Jesu Kristi bud kommer de att få höra dessa orden på domens dag. Min vän hur är det ställt med din själ? Håller du Guds bud? Vandrar du i kärleken? om inte så känner inte Gud dig och du känner inte honom. Bedra inte dig själv utan rannsaka ditt eget hjärta. Känner du Gud? Gör du hans vilja? Det var den frågan jag ställde mig själv för cirka nio år sedan när jag läste denna texten och som skakade om mig rejält och jag kom till insikten om att Jag känner inte Gud..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s