Guds godhet för oss till omvändelse

Eller föraktar du hans stora godhet, mildhet och tålamod och förstår inte att det är hans godhet som för dig till omvändelse? ” – Rom 2:4

När vi syndar så vill vi ofta inte se synden själva utan vi vill fortsätta synda och leva vidare i vår ignorans. Jag har upplevt detta flera gånger i mitt liv hur man säger något på fel sätt eller agerar fel men man lever på i sin ignorans. Sedan som en blixt från himlen kommer Herrens godhet och nåd mot detta eländig kräk och för till omvändelse. Ofta sker de genom andra människor som i kärlek påpekar saker. Ibland genom direkt överbevisning av den helige anden. Det är dock Herrens godhet och nåd som för oss till omvändelse hade Herrens inte visat oss denna godhet hade i alla fortsatt i vår synd. Att Herren skänker omvändelsen är ingen garanti för oss och inget vi kan förvänta oss heller utan det är en gåva från Herren. På flera ställen i skriften talar det om att omvändelsen är en gåva. Gud skänkte omvändelsen till hedningarna i ”Så har Gud skänkt också åt hedningarna den omvändelse som ger liv.” (Apg 11:18). Att detta är en gåva och ingen garanti finner vi i 2 Tim 2:25 där i läser ”Han skall i ödmjukhet tillrättavisa sina motståndare. Kanske ger Gud dem omvändelse, så att de kommer till insikt om sanningen ”. Det står att Gud kanske skall ge dem omvändelse. Det är alltså ingen garanti utan en gåva från Herren som han ger till vem han vill och håller undan från vem han vill. När vi inser detta hur tacksamma borde vi då inte vara till Herren varje gång han för oss till omvändelse från synd? Hur tacksamma borde vi inte vara varje gång Anden ger oss ljus över synden i våra hjärtan? . Därför borde vi inte förakta de människor Herren använder för att föra oss till omvändelse. Visst det gör alltid ont att höra sanningen om sin synd. Men det är Herrens godhet som för oss till omvändelse och inte vi själva..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s