Drick andlig mjölk

”Längta som nyfödda barn efter den rena andliga mjölken så att ni genom den växer upp till frälsning ” – 1 Petr 2:2

När vi blir födda på nytt av Guds Ande och kommer till tro oavsett vilken ålder vi är så är vi spädbarn i Kristus. Vi behöver alltså växa upp och bli vuxna i tron. Detta sker inte automatiskt utan det tar många många år. Precis som det tar många år för en vanlig bäbis att växa upp till en vuxen. Det tragiska dock är att många kristna stannar i ett stadium där man är barn i tron fortfarande. Detta på grund av att man inte föder sig med mat. En bäbis behöver mjölk och ett barn behöver kött. Denna tillväxt sker genom att vi läser våra biblar och lyssnar på biblisk undervisning. Många idag är fortfarande som barn eftersom de läser inte så mycket i bibeln, eller så läser man men agerar tvärtemot vad som står. En annan orsak är också att man saknar bibelutläggare och bra pastorer som får dem att växa till och man förblir i barnastadiet. Detta är dock inte så skall vara utan varje troende skall se till att han får den föda han behöver, så att han själv när han vuxit till kan träna andra lärjungar i ordet. Vi behöver dock inte bara föda oss med ordet utan vi behöver också förstå bibeln detta sker genom att vi har bibellärarna inom församlingarna som kan ge den föda som behövs och den teologi som behövs. Finns inte detta och man förblir som ett barn så blir risken att man också hamnar under dålig undervisning som gör att man aldrig växer till utan stannar kvar i barnastadiet. Vi behöver alltså längta efter den rena andliga födan som får oss att växa till. Jag ser ibland män och kvinnor som befinner sig under sund andlig föda att de växer väldigt snabbt andligen och kan snabbt ta hand om andra men jag ser också dem som kan gå i kyrkan i 30 år och aldrig få någon ren föda som aldrig växer till och är fortfarande barn. Kanske du känner att du inte växer i din tro? Längta då efter den andliga mjölken och födan så att du äter födan och växer till. Äter du föda men växer inte? Det beror på att du inte dricker den rena andliga födan ur skriften så att du förstår vad du läser eller att du lyssnar på predikanter eller andra kristna som inte ger dig vad du behöver för att växa till.

One thought on “Drick andlig mjölk

  1. Martin Ibrahim Michalowski februari 8, 2017 / 01:33

    Eftersom många av de första kristna enligt NT fick helig ande, så inbillar sig dagens kristna att de också får den. Men inte ens profeterna i Israel hade helig ande så som Jesus beskriver. Och apostlarna bara tidvis. Nämligen när de ”föddes på nytt” från ovan och ännu inte hade hunnit synda. De blev då så heliga och älskade av Gud att en atombomb i samma rum inte hade krökt ett hår på deras huvuden. Paulus hade alltså inte helig ande när han drev omkring i Medelhavet ett helt dygn. Inte heller hade han tro när han oroade sig för en mantel han hade glömt. Vaför beskådade han inte liljorna på marken? Som varken…och inte ens Salomo i all sin härlighet var klädd såsom en av dem?

    Jag slutar här.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s