När folk talar illa om oss talar Vi väl om dem.

”när folk talar illa om oss talar Vi väl om dem. ” – 1 Kor 4:13

Det har hänt flertalet gånger i mitt liv när folk talar riktigt illa om mig och ofta med mycket osanningar. Så illa att det känts som en kniv som hugger rätt in i hjärtat och man bara vill gråta. Jag tror alla någon gång har fått erfara detta och när det sker blir man frestad att hugga tillbaka och tala illa om den personen, allt inom en vill göra det. Detta är dock inte evangeliets väg och inte den väg Apostlarna vandrade. När folk talade illa om den så svarade de inte med att hämnas och tala illa tillbaka istället talade de väl tillbaka. Köttets väg vill ta till stridsyxan och strida tillbaka medans Andens väg är mildhet, självbehärskning och vänlighet i en sådan situation. Köttets väg leder till död medans Andens väg leder till liv. När vi vandrar efter köttet skapar det mängder av problem i relationer med andra. Istället för att tiga och tala väl så hugger man tillbaka och striderna är i full gång och splittrar och skapar bitterhet. Istället skall vi vandra Andens väg.

Det var den vägen som Apostlarna vandrade på och den vägen som vi som troende är kallade att vandra på ”Löna inte ont med ont eller hån med hån. Tvärtom ska ni välsigna, för ni är kallade att ärva välsignelse.

” (1 Petr 3:9) ”välsigna dem som förföljer er, välsigna och förbanna inte.” (Rom 12:14) Ordet välsigna här betyder just att tala väl vilket står i konstrast till förbanna som betyder att tala illa om någon. Vi är kallade till att tala väl även om våra värsta fiender oavsett om de talar illa om oss. Vår fallna syndanatur vill inte göra det utan den vill hugga tillbaka och löna ont med ont och hån med hån, men om vi istället vandrar i Anden så kan vi välsigna och tala väl. Detta är evangeliets väg och vi behöver se tillbaka på hur vi själva en gång i tiden var. Vi talade illa om Jesus Kristus genom att vi inte följde hans bud istället gick vi emot dem. Vi talade illa om varandra men ändå valde Jesus att tala väl om oss och frälsa oss. Jesus Kristus var rik på barmhärtighet och hade tålamod med olydnadens barn som vi var och han kom till denna jord för att dö för våra synder och göra sig till Herre i våra liv. Jesu förlät oss allt ont vi gjort mot honom och all den förföljelse vi gjorde mot honom och mot andra genom att utplåna våra synder. När han dog på korset och uppstod från det döda. När vi därför ser vad bibeln lär oss och hur vår Herre agerat mot oss borde vi då inte lägga av av synden som snärjer oss så hårt och istället börja tala väl om dem som talar illa om oss? Låt oss vandra på den vägen..och om vi viker av så kom tillbaka till korset och Kristi blod och syndabekännelsen…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s