Hur yttrar sig förföljelse idag?

Så kommer alla som vill leva gudfruktigt i Kristus Jesus att bli förföljda ” – 2 Tim 3:12

Förföljelse är något som drabbar alla kristna mer eller mindre. Mer eller mindre beroende på vilken tid man lever i och vilket land.

Det är lätt att se på dessa versar och ens kanske undra om man är en kristen bara för att man inte just nu upplever någon förföljelse.

Men förföljelser är på flera plan och sker olika för alla. Profeten Daniel var högt uppsatt i Babylon och stod kungen nära. Kungen gillade Daniel och ville ha kvar honom. Dock fanns det onda män som var avundsjuka mot honom och försökte att finna något att anklaga honom för. När de inte fanns något gillrade de en fälla för kungen så att Daniel skulle kastas i lejongroppen, vilket Herren räddade honom från. Johannes Döparen predikade emot Herodes synd. Ändå gillade Herodes att lyssna till honom och ville inte förfölja honom. Istället var det hans dotter som fick honom att döda Johannes. Vi finner alltså i skriften att kungar ofta inte förföljer. Vi läser att myndigheter och kungarna är tillsatta av Gud för att bestraffa dem som gör det onda. De troende i Apostlagärningarna var populära i samhället (Apg 2:47) .

Istället brukar förföljelsen komma från de religiösa. När Jeremia predikade emot de falska profeterna ville de tysta honom och kastade honom i en brunn och släpade honom efter en häst. När sedan kungen från (babylon tror jag det var) kom så räddade de Jeremia och han fick leva.

Alla profeterna i Israel som var förföljda var det av andra religiösa män eller ledare på grund av att de predikade emot deras synd.

Det var inte kungarna som dödade Jesus, utan det var folket som ville se honom död.

När Paulus blev förföljd så var det inte heller kejsarna som ville se honom död utan det var folket och de religiösa som ville det.

Förföljelse kommer därför till största delen från andra religiösa och om en myndighet är religiös så förföljer man de av annan tro.

Förföljelse innefattar alltså inte alltid våld mot dig som en person utan innebär också verbal förföljelse och att folk försöker få dig på fall.

Potifars hustru försökte få Josef på fall genom att försöka få honom att ligga med henne. När han vägrade och sprang därifrån började honom ljuga om honom vilket ledde till att han hamnade i fängelse. Han fick erfara verbal förföljelse.


Saliga är ni när människor hånar och förföljer er och ljuger och säger allt möjligt ont om er för min skull. ” – Matt 5:11.

Förföljelse innebär också att folk hånar och ljuger och säger massor av dumheter mot och om dig.

Förföljelse kan alltså komma i tider och vissa tider är det lungt. De troende i början (Apg 2:47) var populära bland folken men några år senare tvingades de fly undan eftersom de religiösa (judarna) på den tiden vände sig emot dem.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s