Vi skall älska våran hustru lika mycket som Kristus älskar sin församling

”Ni män, älska era hustrur, så som Kristus har älskat församlingen och offrat sig för den” – Ef 5:25

På bibelns tid och även förr i tiden i Sverige var inte äktenskapen som idag. Ofta under denna tiden var äktenskapen arrangerade av ens egna föräldrar som letade upp kandidater till dig att välja bland och ibland hade du inget att säga till om alls. Det förekom också att mannen kunde söka och om han hittade någon så var det ofta flickans föräldrar som bestämde. I Europa fungerade det så fram till 1930-talet. Om du umgås med folk från mellanöstern så är detta fortfarande vanligt och eftersom sådan är kulturen När äktenskap arrangeras på detta sätt kanske det inte alltid sker av kärlek utan det kan även vara ett skenäktenskap. När man blir bortgift mot ens vilja vilket var vanligt så är det extra svårt att älska. Sedan finns det de som gift sig och sedan upptäcker att det här var inte alls vad de hade tänkt sig eller att man rent av blivit lurad av sin partner som hade dolda motiv.
Det är med den bakgrunden som Paulus ger denna uppmaning till alla männen att de skall älska sin hustru lika mycket som Kristus har älskat sin församling. Paulus pekar på Kristi kärlek till församlingen för samma kärlek finns eller skall finnas iallafall hos en troende. Det är utifrån Kristi kärlek till oss som vi kan älska vår hustru eller man oavsett om man hade gift sig emot ens vilja eller ej. Hur mycket enklare borde det inte vara för oss svenskar där vi inte lever i en värld med arrangerade äktenskap. Ändå har vi så hög skillsmässostatistik i vårt land. Vilket visar på att man inte har älskat sin partner så som Kristus har älskat sin församling. Därför vandra i kristen kärlek och älska din partner så som Kristus har älskat församlingen, Se på Kristi kärlek till dig som var så oförtjänt. Se på hur du har behandlat Gud innan du blev omvänd och vilken kärlek han visade dig. När vi ser på korset och Jesu Kärlek som där manifesterades för oss då kan du också behandla din partner på samma sätt..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s