Anpassa er inte efter denna värld

”Och anpassa er inte efter den här världen , utan låt er förvandlas genom förnyelsen av ert sinne så att ni kan pröva vad som är Guds vilja: det som är gott och fullkomligt och behagar honom. ” – Rom 12:2

Innan vi blev födda på nytt levde vi på världens vis och följde våra köttsliga begär. Vi tänkte i enlighet med köttet och världen. Men nu när vi har blivit födda på nytt och fått del av Guds Ande sätt att tänka. Vår insikt i andliga ting förändras och därför uppmar Paulus oss att fortsätta på den vägen som nu är vårt nya liv. Paulus säger att vi inte skall anpassa oss efter denna värld. Med det menar han världens sätt att tänka utan istället skall vi låt vårt sinne förnyas så att vi kan pröva vad som är gott och ont och enlighet med Guds vilja. När vi följde världen och världens härskare satan så var vi andliga blinda för det som har med Guds rike att göra. Men nu när vi blivit satta fria från denna världens rike skall också sinnet anpassas efter Guds rike och Guds vilja. Detta görs genom att vi läser och studerar Guds ord för i Guds ord finns sanningen om Gud och Hans vilja och vad som är gott och ont. Det hanlar också om att vi låter våra sinnen tänka rätt om vilka vi själva är (”ha inte högre tankar om er själva än ni bör utan tänk förståndigt” Vers 3)När vi läser och studerar Herrens ord kan vi lära oss vad som behagar honom och vad som är gott och på det sättet skall våra sinnen utformas så att de tänker och agerar i enlighet med det som är gott och ser skillnad på vad som är ont och förkastar sådant. Därför är det en katastrof i mina ögon när folk som kallar sig kristna och går in i en kyrka knappt öppnar sina biblar eller en värre inte ens vet vad som står i den? Hur skall en sådan kunde förnya sitt sinne? Det kan de inte för de har troligen inte ens något förändrat hjärta eller sinne alls utan är kvar världen. Det finns även folk som läser sina biblar men vars sinne inte har förnyats utan de tänker fortfarande som världen. De tänker som ett exempel att vi måste ha en kvinnlig pastor för det ligger i tiden. Trots att bibeln förbjuder det. Andra kanske tänker att man skall leva som sambo för att alla andra gör det, trots att bibeln förbjuder det. Andra kanske tänker att separation och skilsmässa är det rätta eftersom världen säger det, trots att bibeln går emot det.  Därför låt er inte anpassas av denna världen och dess tänkesätt utan låt er ständigt förnyas i era sinnen så att ni kan skilja mellan gott och ont och veta vad som behagar Herren eller ej. Låt era sinnen vara i enlighet med skriften och inte i enlighet med denna världen.

One thought on “Anpassa er inte efter denna värld

  1. matterik3 december 10, 2016 / 19:21

    Det finns vad jag har läst två beskrivningar av äktenskap i Bibeln. Det ena är Adam och Eva som välsignas av Gud själv och det andra är Bröllop som varar i 7 dagar (Genesis 29:28). I båda fallen nämns ett kött (Genesis 2:24) som definition på att de är gifta.

    Adam och Eva blir efter att de välsignats av Gud inte blyga tillsammans när de är nakna (Genesis 2:25). De blir också tillsagda att fortplanta sig och de definieras som ett kött. Kanske kan man se just denna nakna oblyghet som ett tecken på att en man och en kvinna är ett kött och lever i en relation välsignad av Gud. Kanske kan man säga att ett par som blygas inför varandra när de är nakna inte har Guds välsignelse i sin relation och inte är ett kött.

    Ett kött med synden tror jag att man blir om man har sex med en prostituerad (1 Corinthians 6:16).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s