Har du förlåtit din broder?

”För om ni förlåter människorna deras överträdelser, ska er himmelske Far också förlåta er. Men om ni inte förlåter människorna, ska inte heller er Far förlåta era överträdelser.” -Matt 6:14-15

När vi ser på vad Jesus har gjort för oss på korset och förlåtit oss alla våra synder då blir det lätt att förlåta andra för hur de behandlar dig. I bland dock, och jag vet sådana fall, med folk som säger att de har förlitit vad den eller den gjorde mot dem, men och andra sidan skulle de aldrig få för sig att vistas i samma rum som motparten. Då har ingen förlåtelse skett utan man lever fortfarande i oförlåtelse och då skall inte heller Herren förlåta våra överträdelse. Vi kommer alla hamna i situationer i livet då vi känner oss felaktigt behandlade eller folk säger dumma saker till dig eller behandlar dig illa. Det är dock dessa situationer som visar om vi har fått nåd från Herren eller ej. Tecknet på att vi har fått nåd och förlåtelse från Herren är att vi förlåter dem oss skyldiga äro. Det var även därför som de tidiga kristna betonade att man inte ens fick deltaga i nattvarden om man inte hade förlåtit sin broder av hjärtat för man såg det så allvarligt att man lever utanför evangeliet och Guds förlåtelse.. Jesus sade om rätt givande ”så lämna din gåva framför altaret och gå först och försona dig med din broder. Kom sedan och bär fram din gåva. ” (Matt 5:24). Vi kan alltså ge bort allt vi har och äger men har vi inte försonats med vår broder först så är det till inget värde och Gud tar inte emot gåvan.
Det är enkelt att slänga ur sig tal om evangelium hit och dit men evangeliet måste också levas ut i praktiken för om man inte gör det så är ens tro död och omvändelse behövs. Har du svårt att förlåta så se på korset och hur Jesus i sin nåd förlät dig alla dina synder. Vi som var vredens barn av naturen och fientliga mot Gud. Gud försonades med oss genom att han förlät oss våra överträdelser.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s