Varför kallar ni mig ’Herre, Herre’ när ni inte gör vad jag säger?

Varför kallar ni mig ’Herre, Herre’ när ni inte gör vad jag säger? ” – Luk 6:46

Många idag kallar Jesus för sin Herre men gör inte vad han säger. På domens dag kommer många som säger Herre, Herre få sin livs chock när Jesus säger till dem ”Jag kände er aldrig, gå bort i från mig ni laglösa” Det spelar ingen roll att de pekade på sina profetior eller alla de hade helat. Jesus kände de inte eftersom de inte lydde honom. Jakob i sitt brev till de helige betonar tydligt att var och ens tro visar sig genom lydnaden till Gud genom gärningar. En tro som inte har gärningar är död och en bekännelse som inte innehåller lydnad är också död. Med det blivit sagt måste vi också visa att man blir inte frälst genom att försöka lyda Gud utan genom tron på Jesus Kristus och hans verk på korset. Men en sann tro leder till lydnad för detta sade profeten Hesekiel redan 700 år innan Jesus kom han sade ”Jag skall ge er ett nytt hjärta och låta en ny ande komma in i er. Jag skall ta bort stenhjärtat ur er kropp och ge er ett hjärta av kött. Jag skall låta min Ande komma in i er och göra så att ni vandrar efter mina stadgar och håller mina lagar och följer dem. ” (Hes 36:26-27) Paulus lär oss att vi får del genom Anden av tron ” Endast det vill jag veta: tog ni emot Anden genom att hålla lagen eller genom att lyssna i tro? ” (Gal 3:2)

En sann tro på evangeliet leder alltså till pånyttfödelsen vilket i sin tur leder till att alla som tror får del av Anden vilket i sin tur leder till vad Hesekiel sade att Anden skall komma in i oss och göra så att vi vad? -Jo ”Vandrar efter mina stadgar och håller mina lagar och följer dem” Tecknet på att man har del av Anden och har en sann tro är alltså att man lyder Gud och gör det som bibeln lär. Det innebär inte bara att följa bergspredikan, det är bara en bråkdel av det utan vi lyder allt i bibeln och rättar oss efter det. Många kommer på domens dag upptäcka att de inte har levt i lydnad till Gud och får därmed inte komma in i det eviga riket. ”Många skall säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt namn och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar? Men då skall jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort ifrån mig, ni laglösa! ” (Matt 7:22-23). Därför är det viktigt att var och en rannsakar sig själva och kollar om ens tro är levande och inte död.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s