Vad innebär sann omvändelse?

”Jag har predikat, först i Damaskus och sedan i Jerusalem och hela Judeen och även ute bland hedningarna, att de ska ångra sig och omvända sig till Gud och göra gärningar som hör till omvändelsen.
 ” – Apg 20:26

Paulus var en Apostel och han hade bara en predikan. Den predikan var att Jesus dött på korset för syndare och att nu alla skall ångra sina synder, omvända sig till Gud och göra goda gärningar.

Här finner vi något om vad sann omvändelse och vad sann frälsning innebär. Man finner ofta historier om folk som blivit omvända men när man ser på deras liv så finner man inga tecken på denna omvändelse. Det första man skulle göra var att ångra sig. Ångra sina synder som man hade begått. Ånger är en skuldkänsla som i bland medför en sorg och den är så stark att man önskar att man aldrig hade gjort det man ångrar. Om man inte ångrar sig finns det ju inte heller något behov av att få syndernas förlåtelse. Paulus själv var en man som hade levt i liv där han hade förföljt de troende och försökt att döda dem. Men när han mötte Jesus på vägen till Damaskus slogs han av en ånger över sina synder då han blev överbevisad om att hans livsstil var fel. Det andra vi finner är att man skall omvända sig till Gud. Många idag ångrar handlingar och det med rätta men man ångrar sig av andra orsaker än att man syndat just mot Gud. Man kanske ångrar sig för att slippa fängelse eller komma ut snabbar ur fängelset. Man kanske ångrar sig för att annars blir man av med sin position eller mister i popularitet därför omvänder man sig för att få igenom sina motiv. Den omvändelsen man skall ha är dock mot Gud eftersom det är Gud som är vår skapare och ägare och endast han som kan ta bort vår syndaskuld. Man skall alltså vända hela sin förtröstan till Gud. Omvändelsen för dock inte bara ånger och vända sig till Gud utan för det tredje så skall man omvända sig från att göra det onda till att göra det goda. Man skall alltså upphöra med synden och börja göra det som är gott i stället. Det räcker alltså inte att bara ångra en synd och vända sig till Gud utan man måste också lägga av sig den synden och göra goda gärningar som visar att man verkligen har omvänt sig. Om någon därför har ångrat sitt hat och vänt sig till Gud så kommer det också att resultera i att hatet inte längre finns där utan ändras till kärlek. Då talar vi om en sann omvändelse medans en falsk omvändelse saknar detta. En falsk omvändelse säger antingen ångra dig och gör gott men utan Gud eller så säger den kom till Gud så som du är men du kan fortfarande leva i din synd

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s