Varför vi firar påsk

”Ni vet att om två dagar är det påsk . Då ska Människosonen utlämnas för att bli korsfäst.” ” – Matt 26:2

Många idag vet inte ens varför vi firar påsk. Det är ofta förknippat med harar och påskkärringar och ägg men det är inte vad påsken egentligen handlar om.
Ordet påsk kommer från hebreiskans ord ”Pesach”. Pesach var en högtid i gamla testamentet som kallades för det ”osyrade brödets högtid”. Första gången man firade Pesach (Påsk). Var i Egypten när Gud skulle befria sitt folk i från slaveriet. Man skulle då slakta ett felfritt lamm och ta blodet och stryka det på sin dörrpost och då skulle Guds vrede gå förbi huset och inte röra din familj. Alla som inte hade detta blod på dörrposten blev av med sin förstfödde son. Under denna högtid skulle man också äta osyrat bröd. Vad allt handlar om är egentligen evangeliet. Det var en förebild på evangeliet om Jesu död och uppståndelse. Skärtorsdagen är den dagen allt började med den sista måltiden för att sedan på långfredagen blev Jesus korsfäst och Påskdagen är dagen Han uppstod. Slaveriet i Egypten symboliserar det slaveri under synden som hela mänskligheten befinner sig i. Slakten av ett lamm och blodet på dörrposten symboliserar Jesu offer. Det var viktigt att lammet var felfritt och utan några fel eller krämpor. Detta symboliserar Jesus själv som var den enda som någonsin varit perfekt och syndfri genom hela sitt liv. Blodet på dörrposten symboliserar Jesu blod utgivit för oss och att det täcker över vår synd och skuld samt avvärjer Guds vrede mot oss. Befrielsen från Egypten som skedde på Pesach symboliserar hur Gud har befriat oss från synden. Allt handlar alltså om evangeliet att Jesus därför dog under påsken vilket vi finner i denna vers är Guds sätt att uppfylla Pesach förebilden. Det är därför vi firar påsk för att påminna oss om Jesus död och uppståndelse och det är därför vi också tar nattvarden och äter lamm under påsken. Det osyrade brödet och blodet på dörrposten är just en symbol på nattvarden och lammet vi äter under påsken är en påminnelse om Guds offerlamm Jesus Kristus som offrades för våra synder..

5 thoughts on “Varför vi firar påsk

  1. TonyMalmqvist mars 24, 2016 / 12:22

    Fast nu var det ju inte på skärtorsdagen utan på långfredagen Jesus blev korsfäst och som han dog på korset. Rätt ska vara rätt, eller hur?

    • sembrano mars 24, 2016 / 12:30

      Ja det stämmer. Skärtorsdagen vr den sista måltiden och Jesus korsfästes på fredagen så jag får ändra i texten. ..

    • Johnny april 14, 2017 / 09:13

      Om Jesus var korsfäst på långfredagen som ni och den katolska teologin tolkar och påstår räkna då tiden eftersom detta stämmer INTE vad Jesus själv har sagt ”…så skall Människosonen vara i jordens inre i TRE dagar och TRE nätter” (Matt 12:40) och jag tror inte Jesus sa eller räknade fel. Något tydligen inte stämmer, eller hur! När korsfästes han egentligen? Något att tänka! Guds välsignelse/ Johnny Zverzina

      • sembrano april 14, 2017 / 10:18

        Hej Johnny. Denna fråga har länge varit vilt omdiskuterad men det verkar som att han dog på ”kvällen innan sabbaten” (Mark 15:42) d.v.s på Fredagen ev på onsdagen men det finns inga säkra bevis för det. Kanske denna artikel kan vara till hjälp ? https://www.gotquestions.org/three-days.html

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s