Att be för rättvisa

”Ös din vrede över dem,
låt din glödande harm
hinna upp dem.
 Låt deras gård bli öde,
låt ingen bo i deras tält,
för de förföljer den du har slagit
och pratar om plågan
hos den du har sårat.
 Lägg skuld till deras skuld,
låt dem inte få del
av din rättfärdighet. Låt dem utplånas
ur de levandes bok,
låt dem inte bli skrivna
bland de rättfärdiga.” – Ps 69:25-29

Hur skall vi egentligen be och hantera onda människor? Eftersom vi tror att hela bibeln är Guds ord och att David var en rättfärdig man och en man efter Guds hjärta så kan vi inte bara stryka den här bönen som David ber över de onda på Davids tid.
Hur får vi ihop detta med befallningar om att älska våra fiender?

Vi finner i bibeln att Gud är en rättvis domare som vill se rättvisa och som skipar rättvisa. Det finns nerlagt i varje människa en mekanism som vill se rättvsa i samhälllet och David var inte annorlunda utan han ropade ut efter rättvisa och att Gud skulle döma dem i enlighet med sin rättvisa. Vi kan säga att David gjorde fel eller att detta är gamla testamentet men det vore att förneka skriften. Jag tror absolut inte David gjorde fel han var ju en ”man efter Guds hjärta” och det som styrker än mer att jag tror David gorde rätt är att vi finner en liknande bön om rättvisa som pågår ju nu uppe i himlen. ” De ropade med stark röst: ”Herre, du som är helig och sann! Hur länge ska det dröja innan du dömer jordens invånare och straffar dem för vårt blod?” (Upp 6:10). De heliga i himlen som blivit slaktade här på jorden för sin tro ber alltså just nu i himlen att Gud skall skipa rättvisa över förövarna. I himlen finns ingen synd utan enbart perfektion och därför kan inte denna bönen vara fel. Aposteln Johannes säger så här : ” Om någon ser sin broder begå en synd som inte leder till döden, då ska han be och Gud ska ge honom liv. Detta gäller dem vilkas synd inte leder till döden. Det finns synd som leder till döden, och jag säger inte att man ska be för den.” (1 John 5:16). När man alltså ser folk leva under förhädelse en längre tid så skall man inte be för deras frälsning utan för att Guds rättvisa dom skall drabba dem. När Guds dom sedan faller mot dem så skall vi acceptera den och inte försöka vara ”mer barmhärtiga än Gud”. Det är en hädelse mot Gud att försöka vara barmhärtig där Gud dömer. Det är också en hädelse mot Gud att försäka vara mer sträng där Gud är barmhärtig. När Jesus säger att vi skall be för våra fiender så skall vi gör det men han säger inte hur vi skall be för dem. Det finns alltså två böner man kan be : 1. ”Fader förlåt dem ty de vet inte vad de gör.”, vilket Jesus bad när han hängde på korset och vilket stefanus bad när han blev stenad tll döds 2). Att be som David och de heliga i himlen.
Att veta vilken bön man skall välja kanske inte alltid är det lättaste.
Går inte detta emot att vi skall göra ”gott mot våra fiender”? och inte ”löna gott med ont”? Nej, absolut inte. Även medans man ber till Herren kan man göra gott mot sina fiender. Att inte löna ont med ont betyder inte att man skall strunta i rättvisa utan det betyder att man skall överlämna saken åt Herren och inte hämnas tillbaka. – Du våldtog min dotter ”Nu skall jag våldta din dotter. Det skall man inte göra och det är vad som menas med det hela. Om någon våldtar din dotter betyder det inte att vi inte skall be om rättvisa eller söka rättvisa men det betyder att vi inte skall hämnas tillbaka på samma sätt. Men att söka rättvisa är inget fel eftersom rättvisa är gott och kommer från Herren därför gör man inte fel om man ber som David eller de heliga i himlen eller om man söker rättvisa.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s