Detta skriver jag för att ni inte skall synda

 Om vi säger att vi inte har syndat, gör vi honom till en lögnare och hans ord finns inte i oss.
Mina barn, detta skriver jag till er för att ni inte ska synda. Men om någon syndar, har vi en som för vår talan inför Fadern: Jesus Kristus, den rättfärdige .Han är försoningen för våra synder, och inte bara för våra utan också för hela världens.
 (1 John 1:10 – 1 John 2:2)

Ofta citerar vi den första versen utan att gå vidare och läsa vad Johannes säger sedan. Han säger två saker i sitt brev. Det första han säger är att vi alla har syndat och att vi ibland syndar. Sedan går han vidare med nästa sak han säger ” detta skriver jag till er för att ni inte ska synda ”. Johannes mål var alltså att vi inte skall synda och i resten av hela brevet så spinner han vidare på den tanken, ofta läser vi brevet tvärtom vi läser alla versar om Guds löfte att bevara oss från synden först, och sedan skyller vi på de första versarna och säger att vi syndar dagligen. Men det blir helt fel och vi får inte läsa hans brev på det sättet utan vi måste läsa dem i den ordningen de skrevs. Johannes mål var att vi inte skall synda eftersom Gud bevarar oss från det onda som han slutar hela brevet med att säga ”Vi vet att ingen som är född av Gud syndar . Han som är född av Gud bevarar honom så att den onde inte kan röra honom. ” Målet är alltså att korrigera oss så att vi skall vandra kärleken och inte synda. När vi håller fast vid Guds bud så syndar vi inte utan kärleken har nått sitt mål ”Men hos den som håller fast vid hans ord har Guds kärlek verkligen nått sitt mål. ” (2:5).

Termen ”Därför om någon syndar” tyder på att synd inte är så vanligt bland de troende. Annars hade han inte sagt det på det sättet. Annars hade han sagt ”Eftersom vi syndar dagligen, hela tiden så låt oss därför” I stället säger han ”Om någon därför syndar”, vilket vi alla någon gång gör och kommer att fortsätta att göra tills dagen vi dör så skall vi veta att vi har en som för talan för oss. Jesus Kristus som dog just för våran synder och vi kan när som helst komma inför honom och bekänna vår synd. Jesus Kristus förlåt oss våra synder på korset, inte för att vi skall fortsätta leva i dem dagligen utan för att sätta oss fria från synden, men om någon syndar så kom ihåg att Jesus har förlåtit dina synder och du kan när som helst komma inför honom och bli renad. Därför om du har syndat på sistone så kom till Jesus Kristus och bekänn dina synder ”Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet. ”.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s