Hur låter Guds röst?

”likt den Allsmäktiges röst, ett väldigt dån, likt dånet från en här.” – Hes 1:24

Har du någon gång underat hur profeterna och de i bibeln som hörde Guds röst, kände igen att det var just Guds röst?
I dag när folk undervisar om att höra Gud röst hör man aldrig någon som går till bibeln och pekar på hur bibeln och profeterna beskrev Guds röst. I stället kommer man med massor av påhitt. Folk idag som undervisar i ämnet de får det att verka så svårt. ”Man skall träna för att känna igen rösten”, ”Man skall hitta rätt frekvens bland alla röster” o.s.v. Men i bibeln som är vår enda vägledning finner vi gång på gång Guds röst beskriven och den beskrivs aldrig på det sättet som de som påstår sig höra från Gud säger.

Här har vi profeten Hesekiel som får ta emot sin kallelse från Herren. Hesekiel får först se 4 väsenden och beskriver hur deras vingar låter som den Alsmäktiges röst. Denna beskrivning jämförs med hur Herrens röst låter. Hesekiel säger ”likt den Allsmäktiges röst, ett väldigt dån, likt dånet från en här”. Guds röst var alltså något extremt kraftfullt. Något högljutt som var unikt. Den beskrivs som dånet av en väldigt här. Lyckligtvis är inte detta den enda beskrivningen av Herrens röst utan vi finner gång på gång hur den beskrivs i bibeln.. Även Johannes beskriver det på följande sätt : ”Och jag hörde en röst från himlen, som bruset av väldiga vatten och dånet av kraftig åska. ” (Upp 14:2). Återigen beskrivs den som något kraftfullt, som en kraftig åska, och dånet av väldiga vatten.

Gud är världens skapare och är så stor och mäktig, vore det då inte normalt att hans röst är mäktig och kraftfull?. Det är inte undra på att folk i skriften som fick höra Guds röst och beskrev det som att husen darrade och jorden bävande, åska kom från molnen när de fick höra den Allsmäktiges röst.

Guds röst är alltså ingen tyst stilla röst i ens inre som man skall försöka finna. Den är inte som en viskning i en öra. Nej, den är kraftfull och går inte att ta miste om. När Herren talade i skriften då uppfatade folk det och de tog inte fel. Det var liksom inte att ibland blev det rätt och ibland fel som predikanter i dag försöker lura folk med för att rättfärdiga sina icke bibliska uppevelser. Det var inte heller några intuitioner som folk fick som man eventuellt trodde kunde vara Gud och därmed behövde pröva. Låt oss därför följa skriften endast som vår vägledning och förkasta allt annat oavsett vad erfarenheter säger..

3 thoughts on “Hur låter Guds röst?

  1. Björn bloggaren januari 12, 2016 / 17:51

    Josef!

    I GT talade Gud till sina profeter och det var i princip bara till dem han talade och som han talade genom.

    Nu talar han till alla och det genom sin son och som i sin tur talar genom Anden.

    Anden är som en stilla susning, knappt märkbar, men man märker den om man vet hur Gud talar.

    Jag har hört Gud/ Anden många gånger, men när det varit tordönröst så har det visat sig inte stämma, men när ett ord, en tanke återkommer, då lite klarare och tydligare än vanliga tankar, då har det varit rätt och från Gud.

    I GT var det nog tvunget att Gud var väldigt tydlig för sina profeter, men idag är förutsättningarna lite annorlunda.

    Om ex Gud talar med tordönröst så behöver vi ingen tro, vi behöver inte pröva, och vi blir säkert självsäkra också.

    Gud talar på olika sätt och ett sätt är ex att förnimma, eller som man säger, att Anden vittnar om något.
    Syner och drömmar ingår också i Guds sätt att tala, där Gud på olika sätt ger uttydningen. Man kan ex få fundera, fråga Gud om detaljer i drömmen, men oavsett, så är det Gud som ger uttydningen, eller förståelsen.

    Idag är det, som det egentligen alltid varit, en stor kunskaps och erfarenhetsbrist på detta och faktiskt är det för lite undervisning om detta.

    När jag blev frälst så ville jag sluta röka, jag försökte och försökte, men det gick inte.
    Jag frågade Gud, varför det inte gick och en klar tanke kom till mig, den sa, att jag egentligen inte ville sluta och när jag funderade lite, så förstod jag att det stämde.
    Jag visste ju att som kristen skulle man inte röka och det var därför jag ville sluta, men problemet var att det inte kom från min egen vilja, utan utifrån, ett lagens påbud och ju mer jag försökte desto svårare blev det.

    Idag är jag ingen rökare, det tog många år.

    Bb

    • sembrano januari 12, 2016 / 23:15

      Hej, det var ett sådant exempel jag eftersökte.
      Även detta är inte främmande för mig. Så sade man på Livets ord också när jag var med där. ”Gud talar genom tanakr och tankarna återkommer och återkommer”. Andra sade ”Det är en kärleksfull stämma” Ok, detta är inget främmande för mig och jag har försökt prakisera även detta. Tankar som återkommer har jag varit med om och det har ibland varit fel. Försökt lyssna in allt möjligt o.s.v. Finns inget nytt av det du säger. Men tyvärr står det inte med i bibeln. Ingenstans står det att Gud talar till oss på det sättet och ingen vägledning finns om hur vi skall känna igen Guds röst idag. Det du säger är alltså inte bibliska grejer och därmed måste det förkastas, endast skriften är vår vägledning i dag och inget annat… Frid…

      • Björn bloggaren januari 13, 2016 / 21:25

        Visst, jag håller med dig, att det inte står direkt i skriften om dessa ting. Men ex Fillipos som Anden talade till beskrivs inte som en tordönröst, eller när Anden hindrade Paulus vid olika tillfällen, eller Annanias som fick budet att tala Guds ord till Paulus efter att han sett ljusskenet.
        Eller rösten Paulus hörde i samma stund. Inget av dessa händelse beskrivs som en tordönröst.

        Bb

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s