Vem är född av Gud?

”Var och en som tror att Jesus är Kristus är född av Gud” (1 Joh 5:1)

Johannes kommer nu att lista tre saker som kännetecknar den som är född av Gud. Det första han listar är tron. Vi lever i n tid då tron inte poängteras så mycket istället blir det viktigare att bara göra en bekännelse, Men att bara göra en bekännelse betyder ingenting. Också en politiker kan bekänna att hans politik har brister utan att egentligen vara övertygad om det och göra något åt det. Tron är nämligen en övertygelse och en visshet om det man inte ser (Hebr 11:1). Det är något starkt och orubbligt som ligger i ens hjärta. Tron finns där även om man inte ser något (John 20:29). Men att bara tro uti tomma luften på ingenting det är inte vad Johannes säger utan man skall också tro på rätt sak. Man skall tro att Jesus är Kristus. Ordet för Kristus betyder ”Den smorde” Det är alltså Guds smorde, Han som gamla testamentet talar om. Han som lagen och profeterna talade om. Allt vad offersystemen pekade fram emot är vad som menas. Allt talade och pekade fram emot Guds smorde som skulle komma som ett syndoffer för våra synder. Det räcker alltså inte bara att tro att Jesus existerar, det gör ju de onda andarna också, men de bävar. Utan det gäller att tro på Jesus för den som Guds ord säger att han är. Messias världens frälsare, inte från depressioner och fattigdom och problem utan från sitt folks synder (Matt 1:21). Det är synden som är människans problem och det är synden som är orsaken till allt elände här i världen som människan drar på sig själva. Den som tror att Jesus är Kristus är därför född av Gud och ingen kan tro att Jesus är Kristus utan att också vara född av Gud och hans barn.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s