Bokstaven dödar men Anden ger liv

”Han har gett oss förmåga att vara tjänare åt ett nytt förbund, som inte är bokstavens utan Andens. Bokstaven dödar, men Anden ger liv” 2 Kor 3:6

Detta citat ”Bokstaven dödar, men Anden ger liv” är ett av de mest missbrukade i vår tid. Jag vet inte hur ofta jag har fått det citerat mot mig själv eller sett andra citera det mot folk som gillar teologi. Denna vers talar inte emot teologi. Teologi betyder läran om Gud och att känna Gud är det eviga livet (Joh 17:3). Ignorans mot teologi är inte bra och inget vi skall besitta. Samtidigt finns en fara med för mycket teologi också för då kan visheten stå iväg för enkelheten som finns i Kristus. Vad denna vers handlar om är skillnaden mellan nya och gamla förbundet. I det gamla förbundet var det lagen som rådde och lagens väg kunde aldrig frälsa någon utan bara döda oss i att den fördömer oss som syndare. I den nya förbundet har vi blivit benådade våra synder av nåd. Så vad Paulus säger vilket vi kan se ”Han har gett oss förmåga att vara tjänare åt ett nytt förbund, som inte är bokstavens utan Andens”, är att han kallar det nya förbundet Andens. Medans det gamla förbundet som var skrivit på tavlor kallas för dödens förbund, vilket vi ser om vi läser nästkommande vers också ”Redan dödens tjänst, inristad med bokstäver på stenar, kom med sådan härlighet att Israels barn inte kunde se på Moses ansikte för dess strålglans, även om den glansen bleknade.” (vers 7).
Det är alltså lagens väg som är det som dödar medans nådens väg ger liv. ”bokstaven dödar men Anden ger liv.” Låt oss därför taga varningar av detta att inte förvränger skriften till vårt eget fördärv, satan förvränger skriften. Vi skall inte göra det.. Låt oss vara noggranna studenter av skriften i sitt sammanhang och inte slita ut versar ur sitt sammanhang. Låt oss inte heller försöka följa dödens väg, lagen som bara fördömer oss som syndare. Du kan inte bli frälst den vägen, oavsett om du håller alla lagarna så kommer du inte klara det hela livet utan du kommer att falla för endast Herren är perfekt. Därför låt oss följa Andens väg som är nådens väg i Jesus Kristus som vi får del av genom tron på hans verk på korset och omvändelsen bort från synden till i livet med Kristus.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s