Om någon är I Kristus är han en ny skapelse

”Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit.” – 2 Kor 5:17

Det är lätt att bara memorera denna vers utan att också reflektera över vad som faktiskt står. Denna vers talar om vad frälsningen gör i våra liv och vad Kristus gör i våra liv. Många kan bekänna sig till den kristna tron, men bara för att man bekänner sig till tron betyder det ingenting utan det är som Jesus sade ”Du måste bli född på nytt”. När vi är i Kristus har ett verk skett i våra liv. Vårt gamla liv i köttet ligger bakom oss och ett nytt liv i anden och i seger över synden ligger framför oss. Med det menas att det du brukade göra innan du blev född på nytt så som. Kiv och gräl, fylleri, utsvävningar och otukt o.s.v. blir inte längre intressant. Våra hjärtan har förändrats och likväl vår vilja. Nu har vi andra passioner och drömmar i livet än just det som kretsar runt vårt eget bästa. Världen med dess begär så som rikedomar, makt och lustar dör bort när vi är i Kristus. Istället har vi blivit iklädda det nya livet där Guds vilja råder och att ge honom all makt och ära. När vi tittar tillbaka på våra liv innan  vi mötte Kristus och hur de är nu så skall det märkas en tydligt skillnad i handlingar i ord och i hur vi tänker. Ofta när jag tittat på de som bekänner sig till Kristus kan jag inte alltid se detta. Jag finner fortfarande  världen och ett tänkande som är av denna värld. Därför frågar jag dig i dag en fråga rätt in i ditt hjärta. Är du i Kristus? Har Gud gjort detta verk i dig?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s