Vi står inte under lagen utan under nåden.

”Hur är det då? Ska vi synda, eftersom vi inte står under lagen utan under nåden? Verkligen inte!”

Ofta hör man folk citera ”Vi står inte under lagen utan under nåden” i samband med att lagen förkunnas och man menar att lagen inte längre gäller!. Men om lagen inte gäller så vore det ju fritt fram att gå runt och döda och stjäla hur som helst. Jag tror ingen som förespråkar att lagen inte längre gäller skulle komma till sådana slutsatser. Detta är i stället helt taget ur sin kontext. Vad Paulus menar är att vi inte blir frälsta genom laggärningar. Det spelar alltså ingen roll hur mycket man håller lagar och regler de räcker ändå inte till frälsning. Utan vad som frälser är tron på Jesus Kristus och den nåd han har visat oss syndare när han gav sitt liv till lösen för de många på korset. Eftersom vi är fria från lagen och inte kan bli frälsta den vägen så säger Paulus att vi inte alls skall synda eftersom vi nu är fria från lagens väg. Lagen istället är nu en fostrare som visar oss hur vi skall leva den är inte satt ur spel. Lagen fördömer oss inte längre eftersom vi är i Kristus. Vi uppmanas hela tiden i skriften att lägga av oss synda och inte synda mer. Vi uppmanas att leva ett liv värdigt vår kallelse.Bara för att vi står under nåden så är ju inte lagen satt ur spel eller har gjort sitt. Istället är det nåden som får oss att upprätthålla lagen och den fostrar oss till att leva gudfruktigt. Hur kan man leva gudfruktigt? Jo genom att hålla Herrens bud. Låt oss därför följa Herrens bud och inte kasta dem åt sidan men orden ”Jag står under nåden och inte under lagen”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s