Ni hustrur, underordna er era män

”Så som församlingen underordnar sig Kristus, så ska kvinnorna i allt underordna sig sina män. 
” – Ef 5:24

Hur mycket skall en kvinna underordna sig sin man? Precis lika mycket som en församling underordnar sig Kristus. Det innebär att man i allt skall lyda sina män eftersom en församling i allt lyder Kristus ”Så smyckade sig också förr de heliga kvinnorna som satte sitt hopp till Gud. De underordnade sig sina män, 6 så som Sara lydde Abraham och kallade honom herre” (1 Petr 3:5-6). Saras lydnad mot Abraham var det som gjorde att hon blev underordnad sin man.  Församlingen rättar sig efter Kristi lära, Församlingen rättar sig efter Jesu bud på samma sätt skall kvinnan rätta sig efter mannen. Ordet underordna har alltså med lydnad att göra och enligt en ordbok betyder det att vara under någons chefskap.  När man väl förstår detta blir resten av undervisningen i bibeln om de olika könsrollerna enkelt att förstå. En församlingsledare måste vara en man (1 Tim 3:1-9), En som predikar i församlingen måste vara en man (1 Tim 2:12-14) Eftersom Kristus är församlingens huvud och hans undervisning gäller så är mannen kvinnans huvud och hans undervisning gäller. Det är som ett företag där man har chefer och anställda. De anställda är i helt underordnade sina chefer och skall rätta sig i allt efter dem, annars får man sparken. Därför skall kvinnan i allt underordna sig sina män eftersom bibeln lär att mannen är kvinnans huvud. Det är att tjäna Gud för en kvinna. Det var så kvinnorna smyckade sig förut som satte sitt hopp till Gud, Sara kallade till och med Abraham sin ”Herre”..  Det betyder inte att en man skall vara en tyrann. Nej han skall älska sin hustru som som Kristus älskar sin församling.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s