Låt inte era hjärtan oroas

Låt inte era hjärtan oroas. Tro på Gud och tro på mig  ” – Joh 14:1

Vi lever i tider då vi ständigt läser nyheter på sociala medier och på internet. Dessa nyheter gör ofta mer ont än gott, de får oss att oroa oss. Andra kanske inte läser nyheter men bär ändå på oro för framtiden av olika slag. Jesu ord här är till oss i denna tid, han säger ”låt inte era hjärtan oroas”. Våra hjärtan fylls lätt med oro när vi inte förtröstar på Herren och då vill man försöka på egen hand. Men vi skall inte låta oss uppfyllas av oro som psalmisten säger ”Den rättfärdiga fruktar inget ont budskap”. Istället skall vi tro på Gud och på Jesus. Vi skall ha vår förtröstan på Guds löften om att ”han aldrig skall överge oss”, ”Om Gud är för oss vem kan då vara emot oss”, ”Vad kan skilja oss från Guds kärlek”. Jeremia levde i en tid då Gud skulle döma Israel genom det Babylonska imperiet. Jeremia förkunnade denna dom. Han flydde inte undan situationen. Hans egna satte honom i fängelse men när Babylon kom så fördes Israels folk in i fångenskap medan Jeremia släppte man loss från hans bojor och lätt honom gå fri. Gud skyddade sin utvalda från farorna. När Jesus uttalade orden ”När ni ser Jerusalem omringat av härar skall ni fly upp i bergen”. När de romerska arméerna sedan år 70 omringade Jerusalem kom Jesu lärjungar i håg Jesu ord men kunde inte fly. Gud drog dog tillbaka romarna i en dag så att de skulle hämta förstärkning. Under denna tid flydde lärjungarna upp i bergen medans de andra stannade kvar och blev förintade. Gud tog hand om sina. Därför behöver vi inte känna någon oro utan skall ha vår tro på Gud och att han leder oss och samverkar allt till det bästa för dem som älskar honom.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s