Tag vara på tillrättavisning

Detta är det folk som inte lyssnar till Herre , sin Guds, röst och som inte tar emot tillrättavisning. Sanningen är försvunnen och utrotad ur deras mun.” – Jer 7:28

Tänk vilket ryckte detta folk hade. Flera tusen år senare kan vi läsa om detta folket. Och alla som lever efter oss kan fortsätta läsa om dem. Det var en folk som inte lyssnade till Herrens röst och som inte tog emot tillrättavisning och sanningen var försvunnen ur deras mun.

På vilket sätt hade man då inte lyssnat till Herrens röst? Vi läser detta i från vers 5-11 Nej, ändra ert liv och era gärningar, gör rätt mot varandra, 6 sluta att förtrycka främlingen, den faderlöse och änkan. Utgjut inte oskyldigt blod på denna plats och följ inte efter andra gudar, er själva till olycka. 7 Då vill jag för alltid låta er bo på denna plats, i det land som jag har givit åt era fäder. 8 Men se, ni litar på lögnaktigt tal som inte kan hjälpa. 9
Hur är det? Ni stjäl, mördar och begår äktenskapsbrott. Ni svär falskt och tänder rökelse åt Baal och följer andra gudar, som ni inte känner. 
10 Sedan kommer ni hit och träder fram inför mitt ansikte i detta hus som är uppkallat efter mitt namn och säger: ”Vi är räddade” – för att sedan fortsätta med alla dessa avskyvärda ting. 11 Menar ni att detta hus som är uppkallat efter mitt namn är ett rövarnäste? 

De hade inte lyssnat till Herrens tio budord utan fortsatte i sina synder samtidigt som de sade ”Jag tillhör Herren”. Vi kan taga varning av detta idag. För det är samma idag vi som kallar oss kristna behöver se upp för avgudarna, se upp att vi inte missbrukar Guds namn, leva i enlighet med kärleksbuden mot vår nästa och inte förtrycka utlänningen och de fattiga. Inte mörda varken fysiskt eller i hjärtat. Johannes sade ”Den som hatar sin broder är en mördare”, inte begå äktenskapsbrott. Idag begår de som är uppkallade efter Guds namn samma synder och lyssnar inte på tillrättavisning. Istället låt det ”döm inte”. Det är inte annorlunda på den tiden mot hur det var idag. Därför förhärda inte ditt hjärta utan omvänd dig från dina synder och vänd dig till Jesus Kristus som har utplånat alla synderna på korset.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s