Be om vad ni vill och ni skall få det

Om ni förblir i mig och mina ord förblir i er, så be om vad ni vill och ni ska få det. – Joh 15:7

Dessa ord behöver lite uppmärksamhet. Vi läser att vi kan be om vad som helst och vi skall få det. Betyder det att du kan be om en lyxbil? Eller en miljon kronor och bara du förblir i Jesus och hans ord så får du det? Nej, det är inte vad Jesus menar. Vissa böner svarar inte Gud på. När Paulus bad att få bli av med törntaggen sade Gud, Nej till hans bön. I Jakobs brevet står det att ni ber illa och får därför inget eftersom ni vill slösa bort allt på njutningar. Så vad menar då Jesus här? Han säger ju att vi kan be om vad som helst. Om vi tittar vad han säger innan det så säger han ”Om mina ord förblir i er” Med detta menar Jesus att om vi ber i enlighet med hans ord. Aposteln Johannes förklarar detta ” Och den tilliten har vi till honom, att om vi ber om något efter hans vilja så hör han oss. Och om vi vet att han hör oss vad vi än ber om, då vet vi också att vi redan har det vi bett honom om.
 ” (1 Joh 5:14-15). Vad Jesus menar är att om vi förblir i hans ord, vilket betyder att veta hans vilja och sedan be om hans vilja. Då skall vi få det. Dessa böner svarar alltid Jesus på. När vi ber Herrens bön så svarar han på bönen. Böner om syndernas förlåtelse, vårt dagliga bröd, guds vilja, helgelse, kärlek, vishet o.s.v är böner Jesus alltid svarar på. Men själviska böner kommer han aldrig att svara på. Vi kan därför med frimodighet be om det som är Guds vilja för våra liv och vi skall få det.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s