Satan kommer som en rättfärdighetens tjänare

Och inte undra på det, Satan själv förklär sig till en ljusets ängel. Då är det inte underligt om även hans tjänare förklär sig till rättfärdighetens tjänare.” 2 Kor 11:14-15

Paulus var rädd att folket i hans församling skulle bli bedragna. Han nämner några versar innan ” Men jag är rädd att liksom ormen med sin list förledde Eva, så kan också era sinnen förföras och vändas bort från den uppriktiga och rena troheten mot Kristus.
  ” Tänk dig att de levde under tiden Jesus hade precis försvunnit från jorden. De hade alla Apostlarna vid livet och de hade Paulus som undervisade dem. Ändå var Paulus rädd att de skulle bli bedragna. Paulus visste hur listig djävulen är och han nämner i vår vers att han till och med kommer som en ljusets ängel och förklär sig till en rättfärdighetens tjänare. Till det yttre verkar han tjäna rättfärdigheten men i själva verket är han en ljusets ängel som försöker föra bort Jesu lärjungar till en annan jesus och ett annat evangelium ”För om någon kommer och predikar en annan Jesus än den vi har predikat, eller om ni tar emot en annan ande eller ett annat evangelium än det ni tidigare tagit emot, då accepterar ni det gärna. ” – Vers 4. De var folk som kom med ett främmande evangelium som inte var det evangelium som Paulus hade predikat. På detta sättet känner vi igen de falska apostlarna som kommer som en ljusets ängel. De förkunnar ett falskt evangelium. De predikar inte om syndernas förlåtelse och omvändelsen. De må använde de termerna men gör något helt annat av det hela. Omvändelse betyder inte för de att vända sig bort i från synden, sina egna försök att städa upp synden i livet till Jesus Kristus och synden handlar inte om att bryta mot Guds lag utan om mindre felsteg i livet.. Eller så förkunnar de en annan Jesus som inte är bibelns Jesus. Så känner man igen dem och Paulus var orolig att folket skulle bli lurade av det. Hur mycket mer idag 2000 år efter Paulus borde vi inte se upp för de falska apostlarna? Om Paulus var orolig för sina egna hur mycket mer orolig borde vi inte vara idag för våra egna? Det finns mer falska evanglier idag än på Paulus tid. Låt oss därför hålla fast vid det som en gång för alla har överlämnats åt de heliga. Låt oss inte bli bedragna av satan och låt oss vara på vår vakt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s