Lite surdeg syrar hela degen

Vet ni inte att lite surdeg syrar hela degen? ” – 1 Kor 5:6

Om degen du gjorde ditt bröd av var lite surt så förstördes hela degen och den kunde inte användas. Detta citat används ofta i nya testamentet på två fronter. Jesus talar om sadduceernas surdeg som man skulle se för d.v.s. deras villolära om att det inte finns något övernaturligt man var som dagens liberal teologer. Jesus talar om fariseernas surdeg som var människobud. De lade till egna bud som inte fanns i skriften och tvingade folk att följa dem. Det finns mängder av sådana även idag. ”Det skall du inte ta på, se på eller röra” som man brukar säga. Men Paulus använder också detta i Gal 5:9 och i detta stycke framför oss. I versen framför oss talar det om en synd som förekom inom församlingen som man inte tog itu med och därmed blev hela degen sur. Hela församlingen blev korrupt på grund av detta. Detta är en princip man finner överallt inom politiken om någon gör något dumt drar det hela partiet till skam om man inte tar itu med problemet. Paulus säger vidare i nästa vers ”Rensa bort den gamla surdegen för att ni må vara en ny deg, eftersom ni är osyrade. Ty vårt påskalamm Kristus har blivit slaktat. ” Vi som troende är kallade att leva i renhet och rensa bort synden i våra liv och i våra församlingar. Tas inte synden itu med så syras allt ned och det som skulle vara världens ljus och jordens salt tappar sin sälta och sitt ljus och man blir som världen själva. Låt oss därför göra oss av med all surdeg i from av liberalteologi där man plockar bort det ur bibeln man inte gillar eller att man börjar följa människobud i stället för Guds bud. Låt oss även rena oss från synden och inte leva i den.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s