De två männen i templet

Predikan av Josef Löwdin, 2010.

Predikad i Marantha Assemblies of God, New Corella, Philippines.

 

”För några som var säkra på att de själva var rättfärdiga och som föraktade andra, berättade Jesus också denna liknelse: Två män gick upp till templet för att be. Den ene var farisé och den andre publikan. Farisén stod och bad för sig själv: Gud, jag tackar dig för att jag inte är som andra människor, rånare, brottslingar, äktenskapsbrytare, eller som den där publikanen.Jag fastar två gånger i veckan, jag ger tionde av allt jag tjänar.Publikanen stod långt borta och vågade inte ens lyfta blicken mot himlen utan slog sig för bröstet och bad: Gud var mig nådig mot mig syndare. Jag säger er: Han gick hem rättfärdig inte den andre. Ty var och en som upphöjer sig skall bli förödmjukad, men den som ödmjukar sig skall bli upphöjd.

 (Luk 18:9-14) 

I denna liknelse ser vi två typer av personer. Detta symboliserar två personer som går till templet.

I dagens tid är detta två personer som går till någon form av religiös byggnad och som ber till Gud.

Bägge dessa typer av människor finns alltså här i dag i denna församling. Den ena är en hycklare och på väg till helvetet medans den andra är frälst och på väg till himlen.

Jag skall nu visa följande:

I denna liknelse kan vi lära oss se skillnad på en hycklare och en sant troende människa.

I denna liknelse kan vi också lära oss något om hur man blir frälst och kommer in i Guds rike.

I denna liknelse kan vi också lära oss något om sann kristen tro.

  1. Den första personen var en väldigt religiös person. Han fastade två gånger i veckan, gav tionde till Gud och han gick troget på bönemöten. I våra ögon är detta säkert en väldigt andlig eller en väldigt hängiven person. I mångas ögon är han säkert en person som absolut kommer in i himmelriket och som ser bra ut i Guds ögon. Han är säkert god även i andra människors ögon för han ger ju sitt tionde till Gud och använder alla de rätta orden. Han stod säkert i kyrkan på möten och lyfte sina händer och sjöng till Gud. Han talade nog till andra på ett ”ödmjukt sett” Han hade lärt sig alla de rätta orden.

    Han dansade säkert inför Gud. Han kanske var en av de mest uppskattade av alla i sin gemenskap och han kunde sin bibel utantill. Självklart var han ingen avfallen kristen som alla andra. Han höll säkert långa böner i församlingen som alla kunde höra.

    Han fastar mycket och hans fru tycker säkert att han är en god kristen. Men problemet var att Gud såg hans hjärta och att han var på väg till helvetet. Problemet med honom var att han tyckte sig vara en god människa. Han tackar Gud att han inte är en brottsling, rånare, äktenskapsbrytare eller som den där publikanen. Han hade inte sett hur genomrutten han var som människa. Han tyckte sig själv vara en god människa. Han tyckte sig vara en god religiös person för han har ju trots allt inte dödat en enda människa, han har ju inte brytit mot några större lagar, han har ju varit trogen mot sin fru, han ber flitigt och ger ständigt till fattiga och till Gud, han fastar och tror sig vara en god människa. Men sanningen är att han är en stor hycklare på väg att falla under Guds dom.

Den andre dock, publikanen, vågade inte ens lyfta blicken mot himlen utan han slog sig för bröstet och bad till Gud om nåd. Denne mannen såg sin syndfullhet och hade inget att berömma sig av. Han såg sig inte som en god människa utan som en usel miserabel mask. Han ansåg sig inte värdig något och därmed bad han Gud om nåd. Därmed gick denne mannen hem rättfärdig.

  1. I denna liknelse kan vi lära oss något om frälsningen och hur man kommer in i himmelriket.

Mannen som blev frälst hade fått ljus över sin onda natur. Han hade en syndamedvetenhet i sitt liv.

Han kände sin uselhet, han visste hur vidrig och bedräglig han var i Guds ögon. Han visste att han när som helst förtjänade att kastas i helvetet. Han hade inte gjort annat än att bryta mot Guds lag. Han hade vanhelgat Guds namn genom att missbruka dem, han hade brutit mot sabbaten genom att inte hålla Gud helig, i stället hade han umgåtts med hans kompisar och suttit vid fika bordet i kyrkan och talat om fotboll i stället för Gud på Guds heliga dag. Han visste att han var äktenskapsbrytare för han hade kollat på den där speciella skönheten i kyrkan med lusta till henne.

Han visste att han inte varit lydig mot sin föräldrar och inte hedrat dem. Han visste att att han hade älskat pengar mer än Gud och hans hjärta hade varit mera fäst på de senaste teknikprylarna än på Gud. Han var väl medveten om att han hade sett en snygg iphone hos sina kompisar och lustat efter att ha en sådan. Han var mycket väl om att han har agg emot andra i sitt hjärta och därmed var han en sann mördare. Han visste att han var värre en hora på gatan för han hade ju själv tjänat andra Gudar hela tiden i sitt liv, han hade tjänat sig själv och gjort sig själv till Gud genom att lita mer på sig själv, sina egna förmågor, sitt egna intellekt och förstånd i stället på att ha all sin förtröstan på Gud och hans ord. Han visste att han var en lögnare för många gånger hade han ljugit och sagt saker som inte stämde med vad som fanns i hans hjärta.

Därmed var allt hans hopp ute. Han var dömd till helvetet tyckte han och han förtjänade inte ens att titta på Gud. Han var inte högljud i bön och vågade knappt komma inför Gud. Han visste att han förtjänade Guds dom och att Guds vrede vilar över honom. Han visste att Gud var arg och förbittrad på honom Han hade gett upp allt hopp om att kunna frälsa sig själv genom sin egna godhet. Hans enda hopp var att be Gud om nåd!

Men han gick hem rättfärdig på grund av Vad Jesus gjorde för honom på korset. Jesus dog för honom så att han kan bli förlåten och få alla sina synder utplånade. Jesus var offert som behövdes för ingen människa kan genom godhet frälsa sig själv. För att en människa skall kunna bli frälst måste hon först få upp ögonen på sitt sanna tillstånd.

När man väl får upp det kommer man bli så förkrossad i sin synd att man kommer reagera som denna publikanen och be Gud var mig nådig! Gud är den som ödmjukar (2 Sam 2:7) och hade ödmjukat denna publikanen. Gud kommer att visa sådana människor nåd och de kommer att finna frälsningen. De som däremot inte ser sin syndfullhet kommer inte att bli frälsta. De kommer bli som farisén helt förblindade och gå evigt förlorade.

Om du hör detta budskap och ser din allvarliga situation så kan du i dag bli frälst genom att ge upp allt hopp om att på något sett kunna frälsa dig själv och se på Jesus och hans verk på korset för dig.

Omvänd dig och tro på honom.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s