Det finns nåd för varje syndare!

Predikan av Josef Löwdin 26/2-2012

Vad för evangelium förkunnade då Paulus för romarna? Några år tidigare skrev han ett brev till romarna där han förklarade evangelium. Vi kan se detta i Romarbrevet kapitel 1-3. Här finner vi flera sanningar om detta evangelium som Paulus sitter fängslad för.

Den första sanningen vi ser är att Gud är skaparen.

Det man kan veta om Gud finns uppenbarat i hela skapelsen. Till exempel: Titta på fåglarna, de flyger så perfekt. De hittar sin mat. De har maskar att äta. De äter larver och allt annan möjligt. När det blir vinter så flyger de ner till Afrika och på något sett känner de av att det är dags att flyga hem till Sverige igen.

Titta på fiskarna i havet som simmar omkring, som vi kan äta.

Titta på solen. Om solen skulle flyttas lite för nära jorden, så hade det blivit alldeles för varmt för att bo på jorden. Och om solen hade varit för långt borta så hade det varit alldeles för kallt. Så om solen hade varit lite längre bort hade vi inte kunnat bo på denna jorden.

Bara detta vittnar om att det finns något som styr denna skapelsen.

Titta på vädret, vi har snö här i Sverige och tycker kanske att det är hemskt och kallt. Men om det inte hade varit för vårt klimat här så hade folk vid ekvatorn inte överlevt, för det hade blivit alldeles för varmt.

Titta på spermierna. En enda liten spermie kan åstadkomma en sådan här liten människa.

Titta på alla gåvor, talanger, kunskap, allt detta vittnar om att det finns en skapare! Ändå har människan valt att förkasta Gud. Istället för att ära honom i allting så förtrycker vi honom.

Vi tar själva åt oss äran. Vi klagar jämt och ständigt på vädret.  -”Varför är det så kallat här”?.

Det andra vi kan se är att varje människa är en syndare och skall dömas.

Vi har inte sökt Gud, i stället så skvallrar vi, vi ljuger. Har ni tänkt på det att varje gång en människa hamnar i knipa så börjar man ofta ljuga för att försvara sig själv.

Vi var olydiga mot våra föräldrar, Vi är fientliga, Vi stjäl. Många laddar ner olagliga filmer och mp3 från internet.

Vi lustar efter kvinnor. Jesus sade att om du ser på en kvinna med begär har du redan i ditt hjärta begått äktenskapsbrott.

Vi hädar och gör allt hemskt, Vi syndar. Därför har vi alla blivit helt värdelösa.

Rom 3:12 säger i ESV ”They have all become Worthless”. Vi blev alltså helt värdelösa i Guds ögon.

I Ef 2:13 står det ”Vi var vredens barn”. Har du någonsin mediterat på vad det betyder? Att vi är av naturen vredens barn?

Av naturen innebär att till exempel jag är Svensk. Jag är Svensk av min natur. Jag kan inte ända på min svenska natur. Oavsett om jag skulle åka till Kina och köpa en kinesiskt pass och fixa kinesiskt medborgarskap. Så är jag fortfarande svensk till min natur. Jag har blåa ögon och är lite skallig och jag är vit. Jag är svensk. Jag kan inte ändra på min svenska natur.

Varje människa är av naturen ett vredens barn. Vad innebär då det?

Jo, vrede innebär helt enkelt ilska!

Gud är arg!

På grund av vår synd är Gud arg på oss!

I Rom 9:22 läser vi var ”vredens kärl”

Jag tror att många av er inte fattar vad detta innebär.  Jag fattade det inte själv jag gick 10 år i kyrkan utan att fatta det. Det innebär helt enkelt att Gud är fruktansvärt arg och förbittrad på varje syndare!

Syndare är som en lindansare som vandrar på en lina, som är skör. Och under oss är Guds vrede som är helvetet. Upp från helvetet kommer ångorna och röken och är på väg att fräta sönder linan.

Och här går syndarna och när som helst kan de falla ner i denna vredens gropen. Det enda som håller dem vid liv är Guds godhet och allmänna nåd.

Den här situationen befinner sig varje syndare i. Och detta är precis vad Paulus predikar: Varje människa är en syndare och under Guds vrede.

Den dagen Guds tålamod tryter så kommer vredes domen. Men den är aldrig långt borta för någon syndare! Guds vrede kan närsomhelst drabba syndaren.

I gamla testamentet finns många texter som beskriver Guds vrede. Det står att ”rök kommer ut från hans näsa”.  Det är en bra symbol för ilska.

Blixtrar kommer från hans tron. Gud är arg helt enkelt!

Därför skall varje människa en dag stå inför Gud och dömas.

När Paulus stod inför Felix (Apg 24:25) så står det att Paulus talade om den kommande domen, och Felix blev alldeles förskräckt!.

Bibeln är full av versar där det talar om Gud som domaren. Ändå så hör man nästan aldrig detta i dagens kyrkor.

Att Gud en dag skall döma varje människa.

Kan du tänka dig där på domens dag, hur Adolf Hitler står där. Han träder fram inför en Helig Gud, som är så helig att ingen kan se på honom. Hans renhet strålar ut. Hans tunga är som ett tveeggad svärd. Hans fötter är som ljungande malm. Och där skall Adolf Hitler stå och dömas för sina gärningar.

Där skall Muammar Khadaffi stå och dömas för alla sina gärningar!

Där skall moralisten stå och dömas för sina gärningar

Vet ni hur många synder det krävdes för Adam att bli utkastad ur lustgården?

-En enda!

För enda synd slängde Gud ut Adam och Eva. På grund av en enda synd måste varje kvinna lida när hon föder barn.

En enda synd!

Hur mycket mer skall det då inte bli för dig, som inte gör allt annat än förtrycker Gud, och som inte gör annat än att tänka på allt annat än Gud?

Bibeln säger ”Älska Herren din Gud av hela ditt hjärta, hela din själ och hela ditt förstånd” Folk som inte är kristna tänker inte mycket Gud och Gud skall en dag döma dem. För att de inte har gett honom äran i sitt liv.

Gud måste straffa varje syndare. Precis som med en våldtäktsman. Om någon skulle komma och våldta din dotter. Och sedan halshugger henne.

Du kommer hem där och hon ligger blodig, våldtagen och död. Du hade gått till varje tidning, varje domare för att försöka få rättvisa. -”Jag kräver rättvisa”. Hade du sagt.

På samma sätt kräver Gud rättvisa.

Därför min vän, vi har alla syndat! Vi är stora, vidriga, bedrägliga syndare. Vi är som en mask i Guds ögon.

Vet ni det? Jag läste precis en bok om Metodistväckelsen. Så var det en gammal dam som gick fram till en av Metodist predikanterna och sade ”Varför kallar du oss för usla maskar?, Jag gillar inte det”. Så lät det på den tiden min vän.

Därför skall Gud straffa varje syndare. Vi har alla syndat och det är kört och det finns inget hopp!

Om inte någonting händer…

Därför kom Jesus till denna jorden. Han höll hela lagen.  Helt syndfri var han och Gud hällde all sin vrede på Jesus. För att var och en som tror på honom inte skall komma under vreden.

Men den som inte tror är redan under denna vreden.

Det största problemet när man hör sådant här och håller med. Är att man försöker gottgöra det genom att göra lite goda gärningar för att kompensera det onda. Jag levde flera år på det sättet. Försökte blidka Gud.

Det är inte vägen, utan tro på hans verk på korset, att Gud dödade Jesus i vårt ställe.

Han tömde ut sin vrede över honom. För att var och en som tror inte skall komma under domen.

Tro på evangelium. Tro och omvänd dig!

Detta evangelium vad var Paulus förkunnade.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s